65-68% от 3,5-милионния автопарк на България е над 18 години. България се е превърнала в автоморгата на Европа. През годините имаше една изкривена данъчна политика, която облагаше старите автомобили с много нисък данък, а новите – с много висок, което е противно на всякаква логика. Това каза Владимир Тодоров – Асоциация на пострадалите при катастрофи, в предаването „Говори сега“ по БНТ.
Сега тази зависимост трябва да бъде обърната. „Старите автомобили увреждат повече инфраструктурата и замърсяват повече, така че е нормално. Старият автопарк има пряка връзка с катастрофите и с пътната безопасност“, посочи Тодоров.
България е единствената държава от Югоизточна Европа, в която няма стимули за закупуване на електрически автомобили, отбеляза той. В различните държави има данъчна скала, чрез която се стимулира закупуване на нови автомобили. „Електрическите автомобили имат изключително много предимства в момента – те са освободени от Синя и Зелена зона, не плащат местни данъци. Има стимул, има идея, но те не получават дотация от държавата“, изброи Тодоров.
Борис Гаврилов от Българския автомобилен съюз смята, че облагането на нови автомобили с по-ниски данъци не е правилно. „По-старата кола харчи повече за ремонт, което означава, че има повече постъпления в хазната. Това може да се случи, само ако България произвежда автомобили“, посочи той.
Състоянието на пътищата и маркировката, а не старият автомобилен парк са причина за многото пътнотранспортни произшествия у нас, смята Гаврилов.
БНТ, „Говори сега“