Туристическата 2023 – близо до добрите времена и небивал порив към пътешествия

Българският туризъм изпраща умерено успешна 2023 година. След пандемичните сривове туристическата индустрия у нас показа, че има потенциал да се възстановява ускорено, но нови пречки – войната в Украйна и инфлацията, помрачиха оптимистичните нагласи. Противно на очакванията, секторът не успя да се завърне с пълната си сила. На този фон Европа отбеляза най-добрия си летен сезон от 2019 г. насам въпреки кризата с разходите за живот.

Общата картина за туризма в България изглежда оптимистична, но секторът все още има да наваксва, за да стигне предпандемичните си постижения, смятани за рекордни за страната. След първоначалния шок заради блокади и забрани 2021 година разхлаби хватката на пандемията върху сектора и отново отприщи пътуванията. Позитивната тенденция продължи с пълна сила, но два големи риска – военните конфликти и инфлацията, продължиха да подкопават възможностите за експензия през 2023 година.

Пълен рестарт за вътрешния туризъм на България

Вътрешният туризъм на страната е напълно възстановен и надхвърля нивата от рекордната за туризма предпандемична 2019 г., а входящият туризъм е възстановен на 90%, отчетоха властите през годината.

Министерството на туризма определи като успешен летния сезон въпреки турболенциите от различен характер – инфлацията, геополитическата несигурност, наводненията по Южното Черноморие и някои имиджови щети, които претърпя страната през летните месеци.

През Лято 2023 г. бяха отчетени над 4,8 милиона регистрации на туристи в местата за настаняване в България при 4,4 регистрации миналото лято. Ръстът на туристите спрямо предходния летен сезон е 10%, а в сравнение със силния летен сезон на 2019 г. увеличението достига 4,9%. За най-ваканционния период юни-септември 2023 г. българските туристи са насхвърлили 2,3 милиона, което е с 4,8% повече от лятото на 2022 г. и с 27% над равнището на пиковата 2019 г.

Входящият туризъм също показа възстановяване, но все още е под нивата на 2019 г. Чуждите туристи в България през това лято са били 2,5 милиона, което е с 15% повече от миналото лято, но с 10% по-малко от 2019 г.

Най-бързото възстановяване на входящия туризъм в ЕС

Добрите новини за входящия туризъм бяха отчетени и от международни организации. Според доклад на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTCC) секторът на туризма в България съставя около 10% от реалната икономика на страната, или 19,1 млрд. лв. за 2023 г., при 6,5% през 2022 г. и 9,9% през 2019 г.

Последният барометър на Световната организация по туризъм към ООН (СОТ) представи позитивни новини за европейската туристическа индустрия и в частност за България.

Според него България е сред най-добре възстановяващите се дестинации през първото тримесечие на 2023 г. спрямо предпандемичната 2019 г. по отношение на брой туристически посещения – с ръст от 27%, което ни отрежда 6-то място в света, и по приходи от международен туризъм, където се отчита ръст от 21%, което поставя България на 10-то място в света.

Летните месеци затвърдиха възхода на туристическите пътувания за българите и достигнаха пореден връх в продължение на засиления интерес, отключен след пандемията. През най-активните за пътувания летни месеци (юли-септември) над 1,8 млн. българи са реализирали туристически пътувания. В сравнение с година по-рано общият брой на пътувалите нараства с 4,2%. Положителната тенденция се отчита от лятото на 2021 година, когато пътуванията се оживиха по-сериозно. Отчетливо се затвърди трендът за най-голям брой пътувания на българите към съседните Турция, Гърция, Сърбия, Румъния.

Поривът към пътешествия – кога, ако не сега

Изминалата година показа, че българските туристи са още по-отворени към туристически пътувания – както в страната, така и в чужбина. След две години блокади заради пандемията българите смело започнаха да избират почивки както в страната, така и зад граница.  Освен това туристически пътувания продължиха да вълнуват българите през всички сезони.

И въпреки че инфлацията покачи цените в Европа и по света, българите продължиха да пътуват много активно зад граница, докато посещенията на чужденци в България регистрираха по-слаб ръст в годишен план. В края на активния туристически сезон националната статистика регистрира 9% годишен ръст на посещенията на чужденци в България и повишение от почти 27% на пътуванията на български граждани в чужбина.

2023 година затвърждава общото наблюдение, че туристическите пътувания на българите са в невиждан възход. Положителната тенденция се вижда от лятото на 2021 г. след падането на пандемичните ограничения. Към края на тази година пътуванията на българите продължихат да се развиват възходящо, продължавайки устойчивата тенденция на ръст.

Голямото туристическо завръщане

Изминалата 2023 година ще бъде запомнена и като годината на голямото туристическо завръщане глобално. Европа отбеляза най-добрия си летен сезон от 2019 г. насам въпреки кризата с разходите за живот. Туристическата индустрия в региона се радва на най-добрия летен сезон от началото на пандемията, тъй като ръстът на американските посетители компенсира последиците от крайните горещини и упоритата инфлация.

Въпреки силния ръст на цените резервациите на полети за Северна Европа от юни до август бяха с 25% повече спрямо година по-рано, както и с 13 на сто повече в Южна Европа по данни на агрегатора ForwardKeys.

Заетостта на хотелите на Стария континент през юли беше само с 4% под нивата преди пандемията за същия месец на 2019 г. на фона на рязкото покачване на цените за нощувки и туристически услуги.

Потребителите обач може би скоро ще отприщят гнева си от качеството, което получават за парите си, отбелязаха анализатори на тенденциите в световния туризъм. Когато желанието за пътувания [след Covid] се охлади, ще стане по-трудно да се поддържа експензията на туристическите пътувания. А комбинацията от намаляващо търсене и трайна инфлация не предвещава нищо добро.

Цялостното удовлетворение от хотелите е положително, но оценките за стойност и обслужване започват да спадат в редица европейски градове. От психологическа гледна точка нагласите на потребителите може да се изместят от пътуването за отмъщение, където удоволствието от харченето за изживявания взима превес над цената, към другото мощно желание да не бъдеш ограбен.

Прогнозите от Moody’s Investor Service засега са търсенето на пътувания в световен мащаб  да продължи да нараства. Бумът на пътуванията след пандемията и ръстът на цените на самолетните билети покрай него не се очаква да отслабнат и през следващата година въпреки икономическата несигурност и намаляващите спестявания на домакинствата. Анализаторите обаче твърдят, че намаляващите спестявания на потребителите могат да доведат до спад в разходите им, ако инфлацията не се забави и свиване на разходите за пътувания.

Като цяло българската туристическа индустрия следва глобалните тенденции. И така след две слаби години заради пандемията туризмът в България през изминалата година успя да поеме въздух и да продължи възхода. Трайно повишените цени обаче и двата военни конфликта (в Украйна и Израел) тежат над сектора и ще продължават да определят тенденциите за развитие през идната година.

Оптимистично е, че тези рискове не спират порива към пътешествия. Макар и да изостана с входящия, България активира вътрешния туризъм. Ръстът и на туристите, и на приходите доближават, а и в някои отношения надхвърлят, нивата от предишната пикова за туризма 2019 г., но новите рискове изправят туристическия сектор пред изпитания.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *