С петна, лекета, „цяло меню“ върху тях – вече е ясно защо седалките на българските влакове са в ужасно състояние. Освен че хората не поддържат, другата причина е, че БДЖ ги пере едва веднъж годишно.
Графикът и методите на почистване са разяснени от министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков пред депутата от Русе Иван Белчев (ПП-ДБ) в рамките на писмения парламентарен контрол. Народният представител пита защо из региона му се пътува в мизерни условия. Министърът признава, че въпреки усилията и уважението към хигиената, голяма част от положението, не само по дестинацията на депутата, си е доста неприятно. И разяснява цялостната технология: пране на седалки – веднъж годишно, по график; спални и кушет вагони – пълно основно почистване в основния пункт преди заминаване и ежедневно преди връщане; пълно основно на другите вагони – веднъж на месец; външно почистване (машинно, ръчно) – на седмица; вътрешно – ежедневно, тоест на 24 часа, в начална гара, съобразно движението на влака.
Липсва разяснение какво точно означава най-масовото почистване – „ежедневното“. Вероятно се има предвид помитане и изхвърляне на отпадъци. За сметка на това Гвоздейков подчертава, че всички мерки са съобразени с европейските правила, като бдително се следи за длъжностни лица, нарушаващи стандартите. Министърът съобщава още, че е обявена обществена поръчка за ремонт на 113 вагона, 5 спални и 5 кушета. Процедура има и за купуване на спално бельо, възглавници, екстрактори за почистване и пране.
УСЕЩАНЕ ЗА…
Георги Гвоздейков: „Факт е, че към настоящия момент, поради възрастта си, седалките в част от вагоните все още са със захабени и износени тапицерии, което създава усещането, че нивото на поддържаната чистота е занижено“.
Иван Белчев: „Впечатленията ми от нощния влак Силистра – София и кушет вагоните не са по-добри – мръсни възглавници, купета с по 6 легла, скъсани спални комплекти, мазни петна по пердетата, прах и мръсотия“.
ОПТИМИЗЪМ
Все пак в казуса има и хубави моменти. Налице е депутат, който пътува с влак, при това в кушет от 6 души. А и добре, че седалките все пак се перат – защото изглеждат като да не се перат.