Когато избираме автомобил, той трябва да пасва на нашето ежедневие. Трябва внимателно да си направим сметката къде ще пътуваме с него – извънградско или в града, за да решим какъв двигател е най-подходящ. Това каза автомобилният експерт Филип Лазаров, създател на платформата bri4ka.com, в “Денят на Фокус“ по Радио “Фокус“.
По статистика на МВР, за 1 година броят на колите у нас се е увеличил с 4%. Според Лазаров, това не е индикатор за подобрено икономически състояние на българина, а че ние сме се фиксирали в автомобила си. “На първо място ни интересува да имаме кола, а преди приоритет ни беше да имаме собствен апартамент или къща. Днес българинът ще живее под наем, но ще има возило“, сподели създателят на bri4ka.com .
Тъй като няма никакви рестрикции за брой автомобили на глава от населението, в в момента всеки има колкото автомобила пожелае, каза още Лазаров. “Ако преди едно 4-членно семейство имаше една кола, в момента всеки от четиримата има собствен автомобил плюс една стара кола, неизползваема, която обаче никой не желае да даде на вторични суровини. Тя седи и запълва ненужно място. Има автомобили за по 1000-2000 лв, а заплатата в по-големите градове вече надвишава тази стойност.Фирмите масово дават кредити за автомобили и всичко това прави много лесно всеки от нас да има кола“, сподели още Лазаров.
Данните на МВР сочат, че около 1,4 млн. автомобила, регистрирани в министерството, са с дизелов двигател . “Ние сме с доста закоравяло мислене относно дизела. От 90-те години насам винаги търсим кола на дизел, но когато се появи нов модел телефон на пазара, си го купуваме още на следващия ден. Това е парадокс.
У нас имаме схващането, че дизеловият автомобил винаги е за предпочитане. Странно е, че дори младите хора поддържат тази теза. Не можем да бъдем убедени, че кола на газ може да ни излезе по-изгодно. По-модерните коли са-икономични, но по-чупливи. Навикът за дизел е дълбоко вкоренен, но не си даваме сметка колко изгоден би бил дизелът за нас конкретно. Винаги съм казвал, че при покупката на автомобил трябва да си дадем сметка какъв тип кола ще се впише най-добре в нашето индивидуално ежедневие. Ако искате да измиете зъбите си добре, дори да имате прекрасен гребен, той няма да Ви свърши работа. Същото е и с различните видове автомобили“, даде пример автомобилният експерт.
Дизел се избира, когато се пътува извънградско. Бензиновите двигатели са подходящи, когато става дума за пътуване в града. “Когато избираме автомобил, първо подхождаме емоционално – подбираме какво ни харесва на външен вид. В това няма нищо лошо. Ако задълбаем, трябва да го подберем според работата, която искаме да ни върши. Има два вида автомобили – които ни вършат конкретна работа и които ни доставят удоволствие. Когато имаме кола, която ни върши работа, можем да си изберем такава, която просто ни харесва. За градско пътуване са подходящи хибриди, електрически автомобили и бензин. За смесено каране – в и извън града, можем да караме и дизел. За основно извънградско шофиране подходящ е предимно дизелът, но и газ. Имаме предразсъдък за газта, а тя предлага два големи плюса – почти нулеви емисии замърсяване и приемливи цени “, даде подробности Филип Лазаров.
Електромобилите са сегмент, който навлиза все повече на пазара – те не са бъдещето, а настоящето ни, каза още автомобилният експерт. “От 2010 г. у нас се карат електрически коли, което значи, че днес имаме 13-годишни такива автомобили, които се движат по улиците. Трябва внимателно да преценим какъв електромобил да купим – ако не сме сметнали къде, как пътуваме и дали е по джоба ни, такъв автомобил няма да ни бъде от полза. Колата трябва да ни пасва – ако караме обратното на това, което ни предлага електромобилът, няма как да бъдем доволни от него“, каза Филип Лазаров.