Уважаеми български потребители!
Обръщам се към всеки един от Вас, независимо от Вашата етническа, религиозна или партийна принадлежност. Извън всякакво съмнение, българските потребители сме най-ощетените в целия ЕС. Подложени сме на какви ли не издевателства. Преминахме през двойния стандарт на хранителните стоки, а софийските потребители още сме в смъртната прегръдка на Топлофикация София. Дойде ред и трите мобилни оператори да издевателстват над потребителите на мобилни услуги . Те са наясно , че при нелоялни търговски практики санкциите са незначителни в размер на не повече от 50 хил.лв. За последните години за нелоялна търговска практика трите мобилни оператори Виваком, А1 и Йетел са били санкционирани 60 пъти в размер на не повече от 3 мил.лв. В същото време оборота на трите оператора е в размер на стотици милиони лева. И затова тези “ клетници“ си позволяват да спонсорират елитни футболни клубове в България. В същото време Европейска директива от 2019 г. изисква в Закона за защита на потребителите на териториите на държавите членки на ЕС за нелоялна търговска практика да се налага санкция в размер на 4% от оборота на оператора. От директивата става ясно също така, че ако оборота не може да бъде определен , санкцията е в размер на 2 милиона евро. С други думи , прилаганата в България санкция няма възпиращ ефект. Казано по друг начин , в нашата страна е създаден изключителен комфорт за мобилните оператори . Затова те се чувстват недосегаеми.
Уважаеми български потребители, през май т.г. се навършват 34 години от учредяването на първата потребителска организация , Федерацията на потребителите в България. Както и в много други случаи през тези години, така и в случая с мобилните оператори, не можем да останем безразлични към намерението на операторите едностранно да увеличат таксата за услуги, което по същество е нелоялна търговска практика. Затова Федерацията на потребителите в България започва кампания за завеждане на колективен иск от името на потребителите пред упълномощените държавни органи за възпиране на намеренията на трите мобилни оператори.
За да се включите в колективния иск, попълнете приложеното искане и го изпратете края на м.февруари до Федерация на потребителите в България /ФПБ/ на ел.поща : fcb @ potrebiteli – bg.com , или и на пощенски адрес: София 1000, ул.“Веслец“ № 2, Федерация на потребителите в България.
Емил Георгиев – Председател на ФПБ
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ДО
ФЕДЕРАЦИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ
СОФИЯ 1000, УЛ.“ВЕСЛЕЦ“ №2
Е-mail : fcb @ potrebiteli – bg.org
ИСКАНЕ
от …………………………………………………………………
адрес: ………………………………………………………………………
телефон за връзка: ………………………………..
ОТНОСНО: Предявяване на колективен иск по отношение на неравноправна клауза в общите условия на договорите, предлагани от мобилните оператори на потребителите
УВАЖАЕМИ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Като потребител на универсална далекосъобщителна услуга по договор с мобилния оператор …………………. считам, че интересите ми са увредени от наличието на неравноправна клауза в предлаганите от този оператор Общи условия на потребителите. По-специално това е уредената възможност за търговеца да променя едностранно цената на услугата, предмет на договора, индексирайки я с годишния процент на инфлация, обявен от Националния статистически институт. При това потребителят няма възможност едностранно да прекрати договора, без да дължи неустойка, както и няма реципрочно право в случай на обявен процент на дефлация да претендира намаляване цената на услугата. От въпросното нарушение са засегнати практически всички потребители, страни по договори с посочения оператор.
Предвид горното Ви моля на основание чл. 186, ал. 1 от Закона за защита на потребителите, като представляващ авторитетна неправителствена организация за защита на потребителите, да предявите иск за преустановяване на това действие, което е в нарушение на колективните интереси на потребителите съгласно т. 1 от ал. 2 на цитирания по-горе законов текст.
Дата : ……… 2024 г. С уважение,
…………………………