По въпроса дали изкуственият интелект ще вземе работата на определени служители или ще я подобри, категорично единодушие няма.
Едно обаче е ясно: мениджърите все повече започват да поставят перспективата на новите технологии срещу служителите, от които не са доволни или са принудени да плащат повече за труда им.
Главният изпълнителен директор на IBM Арвинд Кришна открито говори за това, че много работни места в IBM могат да бъдат частично или напълно заменени от AI.
В коментар за Fortune миналия април той дори написа, че е използвал технологията, за да намали служителите, изпълняващи задачи, свързани с човешките ресурси, до 50 от предишните 700, което е позволило на компанията да се съсредоточи върху други цели.
Но Кришна е малко раздвоен от това, че определени роли ще бъдат заменени от изкуствения интелект и директно преминава към тезата, че изкуственият интелект ще създаде повече работни места, отколкото ще премахне.
Въпреки колебанията, други изпълнителни директори също обмислят да последват примера на IBM, показва мащабно проучване на софтуерната компания beautiful.ai сред 3000 мениджъри. 41% от тях заявяват, че се надяват да заменят работниците с по-евтини продукти с изкуствен интелект още тази година.
Според друго проучване на BambooHR служителите не са се чувствали толкова зле на работното си място, откакто пандемията се появи.
Борейки се да свърже двата края, предвид трудните икономически условия, работната ръка съобщава за загуба на доверие в почти всяка професия, показват резултатите в новото проучване на Gallup „Честност и етика“.
Добрата новина е, че ръстът на заплатите изпреварва инфлацията, макар че след години на нестабилност е логично много домакинства да не усещат как тези данни се отразяват на портфейлите им.
Но повечето мениджъри всъщност не се стремят към изцяло роботизирана работна сила.
66% целят да използват инструментите на AI, за да повишат производителността на служителите си. Само 12% използват AI за съкращаване на персонала или по-малко разходи за работната сила. Така че мениджърите може би блъфират или просто претеглят възможностите си в момента.
“ AI може и да не замени мениджърите, но тези, които го използват, ще заменят онези, които не го правят“, заяви главният търговски директор на IBM Роб Томас, цитиран от TechCrunch. „Изкуственият интелект променя начина, по който хората работят.“, убеден е технологичният лидер.