Цветното петно на „Пиротска“

Когато чуете за улица „Пиротска“ в София, едва ли в ума ви изникват асоциации с цветя, чудеса и изкуство. Но столичната улица приютява място, на което тези три неща се срещат, за да внесат цвят и настроение по иначе угрижените лица, които виждаме из софийските улици.

Когато за първи път прекрачвам прага на „Къщата на чудесата“, съм с усещането, че това място винаги е било там, но малкият уютен магазин за цветя и ръчно изработени бижута и произведения на изкуството съществува само от година. Той е плод на дългогодишната мечта на две сестри – Теодора и Виктория Райкови от Бургас. Идеята им е да създадат собствен бизнес, така че да са независими, а 15-16-годишният опит на Теодора в областта на букетите, аранжировките на цветя и други естествени материали е чудесна основа за семейния бизнес.

Творческа среща

„Къщата на чудесата“ успешно приютява талантите на двете сестри. Теодора се занимава с цветята, красивите опаковки на подаръци и аранжировките, включително отговаря за работата с клиентите, защото „има търпение и общува с лекота“, казва сестра ѝ. Виктория пък окупира втория етаж на помещението, където е работилницата ѝ.

„Аз се занимавам предимно с дърво, с фурнир. Започнах с правенето на пръстени, но истината е, че няма нещо от дърво, което да не мога да направя“, разказва Виктория, която известно време продава творбите си в Etsy. Всъщност голяма част от мебелите в магазина са нейно дело, така че всичко, до което ще се докоснете там, е наистина плод на творческата енергия на собственичките.

„Всяко едно дървено бижу носи много по-лично отношение и доста повече топлота, когато е върху някого. Затова ги предпочитам пред всички други масови украшения“, допълва Виктория.

Двете сестри са разпределили задачите си според своите творчески увлечения и силни страни. Снимка: Vivacom

В ателието се продават ръчно изработени продукти и от други творци – свещи, керамични магнити, бижута от семена, снимки. Според Теодора повечето автори са лични приятели, но със създателката на бижутата от семена се срещат случайно в билкова аптека.

„Хубавите неща стават бързо и случайно“, казва Виктория.

„Идеята беше да не е точно цветарски магазин, да не е точно ателие, а да е среща на много артисти“, споделя Теодора.

Трудният път към чудесата

Да създадеш „къща на чудесата“ звучи особено романтично, но истината е, че пътят е също толкова трънлив, колкото на всеки прохождащ бизнес. За начало трудно се намира подходящо помещение. Сестрите се озовават на „Пиротска“ 92 след дълго търсене. Виктория вижда обява за мястото, но това определено не е най-любимата им част от София. Снимките на помещението обаче ги убеждават, че това е нещото, което търсят. Така избират да се превърнат в „цветното петно на „Пиротска“, както сами се определят.

Второто предизвикателство, което остава и до днес, е свързано със самите цветя. По думите на Теодора в Бургас цветята се носят директно на място. „Тук всичко трябва да купиш сам“, споделя тя. Според нея бизнес като техният би процъфтял по-лесно в столицата, защото има повече хора и са по-платежоспособни. Освен това са по-готови да дават пари за изкуство.

Сестрите казват, че в България наистина е трудно да правиш малък бизнес, защото „всичко ти пречи“, особено прекалената бюрокрация. Едно от най-недомислените неща обаче е, че от борсите и пазарите в София могат да се купят цветя на дребно на цени на едро, което се оказва огромно предизвикателство за места като „Къщата на чудесата“. По думите на Теодора в Бургас, ако нямаш фирма, не можеш да купиш цветя  от склад на едро.

Теодора посвещава времето си на аранжирането на цветя и обслужва клиентите в "Къщата на чудесата". Снимка: Vivacom Теодора посвещава времето си на аранжирането на цветя и обслужва клиентите в „Къщата на чудесата“. Снимка: Vivacom

Да започнеш въпреки всичко

„Къщата на чудесата“ се появява в изключително турбулентни времена – когато светът още се бори с пандемията, а икономическата криза вече чука на вратата. За един малък бизнес това може да е особено рисковано, но сестрите казват, че не съжаляват за избора си.

„Истината е, че няма подходящ момент за стартиране на бизнес. То е като да те питат как си се почувствал готов да имаш дете. Просто го усещаш“, коментира Теодора.

Признават, че са минали през много трудни моменти за тези 12 месеца и неведнъж са били на крачка от това да се откажат, но взаимната им подкрепа ги държи на повърхността.

Сега в ателието има прилив на клиенти заради Коледа, но хората харчат много по-малко и залагат на по-класически подаръци като Коледна звезда.

Личното отношение

Онова, което зарежда Виктория и Теодора, са творческата им енергия и връзката с клиентите им. С усмивка разказват за най-забавните си срещи.

„Веднъж влезе симпатичен младеж с думите: Казаха ми, че тук можете да направите всичко. Нося ви едни ски, но искам да ги опаковате така, че да не личи, че са ски“, разказва Теодора. Час и половина по-късно ските са преобразени от нея в огромна кукла, с която клиентът изненадва съпругата си. „Жена му помисли, че ѝ е подарил кукла“, смее се Теодора.

„Повечето хора са много благодарни за всичко, което правим, просто нямат възможност да си позволят повече в момента“, коментира Теодора. През годините ѝ се е наложило да опакова всякакви нестандартни неща – от изсушена скумрия и меч до кученце.

Клиентите вече не са такива традиционалисти и не търсят само класиката – рози. Все по-голяма част от посетителите вече не искат опаковка в целофан, а се доверяват на творческия размах на Теодора.

Ако говорим за продажбите, преобладават такива на саксии, които комбинират няколко вида цветя, които са допълнително аранжирани. Идеята е, че се търсят по-персонализирани подаръци, каквито не могат да бъдат намерени другаде.

Виктория и Теодора ясно разбират колко важно е личното отношение и умело използват технологиите, за да споделят уникалните си творения. Неизменна част от работата им е да поддържат каналите на „Къщата на чудесата“ в социалните мрежи, за което им трябва стабилна интернет връзка.

„Ако интернетът ми не е стабилен, няма как да свърша работа“, казва Теодора. „Ако не снимаш и не се показваш, хората няма как да разберат за бизнеса ти“. Сестрите използват пакетни услуги от телеком както за служебни, така и за лични нужди, като изтъкват като особен плюс личното отношение при получаването на услугите. „Харесва ми, че не ми губят времето. Нещата стават по възможно най-бързия и удобен начин“, допълва Теодора.

„Човек при човек отива. В крайна сметка това е идеята на този бизнес“, казва Теодора. „Единственият начин да се свържеш с другите хора, е да имаш отношение, независимо какво предлагаш. То е най-важното и е нещо, което не можеш да получи навсякъде. Затова малкият бизнес трябва да оцелее“.

„Къщата на чудесата“ е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче хора като Виктория и Теодора – със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Сестрите са сред героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Тъй като Vivacom приема каузата лично и наистина иска „Къщата на чудесата“, а и всички подобни бизнеси, да бъдат още по-ефективни и по-конкурентоспособни, компанията им предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.

[1]  Статистика за бизнеса от сайта на МИИ

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *