Колективният капан на социалните мрежи

Американските законодатели нямат търпение да забранят TikTok, но пропускат по-голям въпрос: трябва ли също да забранят Instagram, Facebook и Х, известна преди като Twitter?

Очевидният отговор е „не“, защото въпреки че всички се оплакват от социалните медии, ние все още използваме тези мрежи, което показва силно, че дълбоко в себе си ги ценим. Ами ако това е погрешно? Ами ако нещо в мрежите на социалните медии ни подтиква да ги използваме, въпреки че не ги харесваме, пише колумнистът на Financial Times Тим Харфърд.

Един очевиден паралел е с пристрастяващите занимания, като пушене или ротативки. Известно проучване на икономистите Джонатан Грубер и Сендхил Мулайнатан попита преди повече от две десетилетия „Дали данъците върху цигарите правят пушачите по-щастливи?“ и заключи, че отговорът е „да“. Строго погледнато, авторите откриха, че данъците върху цигарите облагодетелстват потенциалните пушачи, защото те разубеждават някои от тези хора и убеждават настоящите пушачи да се откажат.

По-интригуваща перспектива е, че социалните медии са, по думите на икономистите Леонардо Бурщин, Бен Хендел, Рафаел Хименес и Кристофър Рот, „колективен капан“. Да приемем, че не харесвате Instagram или Facebook, но всички ваши приятели ги намират за удобен начин за комуникация. Тогава може да сметнете за рационално да използвате тези социални медийни платформи, дори ако вярвате, че ще бъдете по-добре, ако те просто не съществуват. Ако Бурщин и колегите му са прави, дори смартфоните да не водят до пристрастяване (а нека си признаем, те водят), може да се наложи да използваме мрежите на социалните медии, които мразим, защото алтернативата е да бъдем напълно изолирани.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *