Дълги спомени за краткия миг – проф. Кирил Божков на 60

Пламена Димитрова-Рачева 

По повод 60-годишния юбилей на проф. Кирил Божков, завеждащ катедрата по живопис в НХА в София, бяха организирани две тематични изложби. Божков, световно признат майстор на акварела, представи за първи път в НХА изложбата „Акварелни портрети“, демонстрирайки своето умение в психологическия портрет. Носител на 10 международни награди от изложби по целия свят, Божков е издигнал акварела до нивото на високото изкуство на живописта.

В престижната музей-галерия „Анел“ бе представена неговата юбилейна изложба-живопис „Дългите спомени за краткия миг“, включваща творби от 1991 до 2023 г. Изложбата разкрива виртуозното изкуство на Божков с богати асоциации и символи. Неговите картини съчетават историята и съвремието, изследвани и в доктората му „Нови параметри на представата за виртуозност във фигуралната живопис през XX век“. Божков използва постконцептуален подход, като интегрира глобалния свят на информационната мрежа и понятията за време в своето изкуство, подчертавайки важността на посланията и тяхната концептуална интерпретация.

В живота непрекъснато се сблъскваме с различни стилове и -изми в изкуството на 20-ти и 21-ви век, които могат да съществуват заедно в творбите на съвременните творци. Живописта на Кирил Божков не прави изключение. Неговите големи платна наподобяват огромни плазмени екрани в места с активна комуникация и трафик, или съвременно изкуство в просторни музейни салони като галерия „Анел“. В изложбата са представени 60 творби, колкото са годините на художника, обединени около най-мащабната му картина „Животът“ от 2015 г. – апотеоз на творческия му мироглед, включваща 4444 фигури в четири земни и неземни светове, разкриващи загадката на човешкия живот.

От ранните си произведения през 1991 г. досега, Кирил Божков създава фигуративна живопис с реалистични елементи, повлиян от асоциативни направления и сюрреализма. Неговите платна с приказен фантазен свят носят названия като „Оазис“, „Шехерезада“, „Сън“, „Участ“, „Сбогуване“, „Грехът“, впечатлявайки със свободата на изразяване. Художникът умело разширява артистичните си прийоми, използвайки похвати от поп арта, концептуалното изкуство и сюрреализма. Композициите му отразяват психологическата реалност на живота му, наситени с метафорични и асоциативни внушения. Произведения като „Фауна 1 и 2“ и „Дългият спомен от краткия миг“ са мисловни картини, инспирирани от личния му свят и от изкуството на Караваджо и ренесансовите майстори. Божков формира уникален стил, който съчетава проникновени психологически образи, наративни и химерични пространства, неочаквани метаморфози и драматични контрапункти на динамика и статика.

Картините „Дежа вю“, „Юбилей“, „Четири жени и седем мъже“ от 2018 г., както и „Есента, есента“, „Романтичен портрет“, „Гениоти в зала с огледала“, „Аз съм спомен“, „Притча за нещата“ от 2020 г. са създадени по време на пандемията от COVID-19. Те са големи формати, в които цветовете и фигурите оживяват магично, придобивайки метафизично и духовно въздействие, сходно с религиозното изкуство. В този период, Божков включва и сцени от ежедневието си – ярки и цветни интерпретации на градския живот като „Кафене“, „Разходка“, „Семейство“, „Улица 1 и 2“, „Сватба“ и други, както и лирични образи като „Майка“, „Балерина“, „Момиче“. Те са портрети на отчуждение, подтиснати инстинкти и несподелени чувства.

Големите живописни композиции на Божков са експресивни и свободни, с емоция и енергия, видими в цветовете и формите. Намесата на геометрични и стилизирани елементи, реално и абстрактно, създава нови авторски фигурации. Картините „Ритуал“, „Спомени на душата“, „Разходка“, „Мъжът и неговият меч“, „Танц“ демонстрират майсторска живопис с тонални плоскости, фини преходи и контрасти, създадени с артистичен замах. Божков импровизира с четката, създавайки зигзаги, радиали, спирали, вертикали и хоризонтали, балансирайки експресивните петна и линии.

Творбите на Кирил Божков са визуални ребуси с кодирани послания и символи. Въздействащи благодарение на високото академично познание и творческо ниво на художника, те отразяват неговото усещане за професионализъм, морал, емоционалност и истина.