Що е то факторинг и има ли той почва у нас?

Що е то факторинг? С какво тази услуга помага на бизнеса? Какви рискове крие и за какви компании е подходящ? Има ли той почва у нас?

Отговорите на всички тези въпроси даде по време на своята презентация в рамките на 15-то издание на водещия икономически форум „ШУМЪТ НА ПАРИТЕ“, организиран от Profit.bg, Силвия Младенова, изпълнителен директор на Smart Factoring.

Въпреки че понятието звучи сложно и всеки втори бизнес у нас към днешна дата не е наясно с него, тя е категорична, че то всъщност не е трудно за разбиране, а подобни услуги могат изключително много да помогнат на компаниите от всички сектори.

 

„Много си мислех как да обясня какво е факторинг, докато дъщеря ми не ме попита какво означава това. Дадох и следния пример: Представи си, че ти продаваш кексчета на своите съученици в училище, само че част от тях нямат средства, за да ги платят веднага, и молят да го направят след няколко дни. Друг твой съученик обаче има парите сега и казва да му дадеш списъка с имената на тези съученици, той да ги плати веднага и че ще има грижата да си събере дължимото следващите дни. По този начин дъщеря ми получава парите веднага и има средства да си купи продуктите за следващите кескчета“, разказва тя.

В по-бизнес контекст, в автомобилната индустрия, например, където големите концерни плащат с 2 до 4 месеца забавяне, често се случва производителите на дадени части да имат нужда от парите на момента. За да ги получат, те се обръщат към доставчиците на факторинг услуги, които им предоставят тези средства, а след това поемат ангажимента да си ги съберат от техните клиенти.

Основи на факторинга

„Факторингът е вид оборотно финансиране, подходящ за бизнесите с B2B модел на работа, които дават право на отложено плащане на своите клиенти. По този начин те имат незабавен достъп до своя капитал, което е голяма проблем за българския бизнес, например, без да има нужда от никакво обезпечение“, разказа Силвия Младенова.

Добрата новина за компаниите е, че те няма нужда да реализират конкретен оборот, за да се възползват от услугите за факторинг, както е при други видове оборотно финансиране. При тази концепция финансирането се извършва на база на прогнозите за плащания, които една компания очаква да получи от своите клиенти.

Друго нещо, което е много важно специално за българския бизнес, за който неплащането на контрагентите е основен проблем, е, че компаниите получават защита от кредитен риск.

„Факторингът работи така – вие кандидатствате за факторинг с лимит за вашите контрагенти, които може да са 3 може и да са 30. След като този лимит е одобрен, вие издавате фактурите към тях, прехвърляте ги към доставчика на факторинг услуги и получавате до 90% от сумата на въпросните фактури. Но това не означава, че останалите 10% са цената по този факторинг. Те се получават накрая, когато контрагентът си плати задължението“, акцентира изпълнителен директор на Smart Factoring.

По този начин освен финансирането, което компаниите получават на момента, те се възползват и от кредитна застраховка, така че, веднъж прехвърлили фактурите и финансирани от факторинга, те вече нямат грижа по събирането на тези вземания.

„По този начин вие спокойно продължавате цикъла на бизнеса си, без да е необходимо да спирате и да изчаквате вземанията си, за да продължите производство, транспорт, услуги и т.н.“, категорична е Силвия Младенова.

Факторинг от Smart Factoring

Доставчикът на услуги за факторинг Smart Factoring е на пазара у нас от шест месеца и вече може да се похвали с много солидно портфолио от клиенти. А това, което го отличава от конкуренцията, е, че неговата платформа е изцяло дигитална.

„Цялото преживяване – от искането на оферта, през даването и подписването на договор до финансиране на всички фактури – става по дигитален път. Това означава, че компании от цяла България могат да кандидатстват онлайн, без да е необходимо да посещават наш офис, което води до много по-бързо подаване на документи, взимане на решение и финансиране на фактурите на бизнеса“, описва предимствата на своята компания изпълнителния директор.

Относно рисковете, за които може да се притесняват компаниите, тя е категорична:

„Рискове за бизнеса няма – компаниите си получават плащането веднага, а доставчикът има задължението да събере сумите от контрагентите. Няма и никакви ограничения за сумите – може да става дума както за 10 000, така и за 10 млн.“

Ограничения няма и за мащаба на организациите, които могат да се възползват от услугите за факторинг.

„Компаниите могат да са МСП, могат да са и стартъпи. Това е така, защото не е необходимо да са навъртяни определени обороти, за да кандидатствате за факторинг. Той може да е на базата на вашите прогнози какво ще продавате на вашите клиенти, което го прави подходящ и за стартиращи компании, които нямат обезпечение. Към днешна дата обаче корпоративните клиенти са по-запознати с този продукт и го използват от повече години“, посочи Силвия Младенова.

Има ли факторингът почва у нас?

По думите ѝ в Европа всяка четвърта фактура или не се плаща, или се плаща с голямо забавяне – стряскаща статистика и тенденция, която според икономистите ще продължи да се задълбочава. Това спъва бизнеса и то не само по отношение на оборотното му финансиране и ликвидността, но и от гледна точка на ресурсите и времето, нужни за събирането на тези фактури, които неминуемо се отразяват негативно на растежа на една компания.

Затова и в Западна Европа факторингът заема 2 трлн. евро през 2023 г., а като се включат Великобритания и Швейцария тази сума нараства до 2,5 трлн.

„Това е много развит продукт в Западна Европа. Там достига до 20% от БВП. В България е далеч под 10%, така че има много потенциал за развитие както тук, така и на целия Балкански полуостров“, разказа още изпълнителният директор на Smart Factoring.

Но тази концепция за финансиране на бизнеса все пак има почва у нас. Факторингът в България е пораснал повече от три пъти в последните 10 години, а по всичко личи, че най-доброто тепърва предстои.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *