Банкови офиси не могат да работят с новите лични карти с чип

Новите лични карти с чип с биометрични данни създават проблеми за притежателите им. Оказва се, че в офисите на някои банки тези карти не може да бъдат разчетени от специалните за целта устройства.

Клиенти се оплакаха в социалните мрежи, че им е отказана банкова услуга – откриване на сметка, превод, теглене на суми – след като новите карти не са били валидирани от банковите четци. Те били помолени да посетят банковия офис след няколко дни, докато се установи какъв е проблемът.

Не е ясна причината защо се появява този проблем. От Асоциацията на банките в България (АББ) също не дадоха ясен отговор на запитване „Сега“. Оттам обясниха, че банките използват различни методи на валидация на личните документи и не всички от тях използват четци. Излиза, че пробем е имало само там, където се ползват четци.

„Преди няколко седмици има установени единични случаи на затруднения на валидация с четци на издадени нови лични карти с биометрични данни и чип, като тези проблеми са отстранени своевременно след установяването им. При установаване на проблем с четци практиката е да се преминава към ръчен процес на проверка, за да не се връщат клиенти“, заявиха от АББ.

В същото време пострадали клиенти се оплакаха, че новоиздадените им лични карти с биометрични данни не са разпознати, дори и когато данните им са били въвеждани ръчно. Те са били помолени да посетят банковия офис след няколко дни.

Новият образец на личните карти бе въведен от 17 юни. С цел повишаване на сигурността на документа, освен изображението, той съдържа електронен носител на информация със записани биометрични данни – два пръстови отпечатъка и снимка. Обещанията са в края на годината в тях да има и електронна идентификация – гражданите да могат да се идентифицират и във виртуална среда при ползване на електронни услуги и информационни системи.

Министърът на електронното управление Валентин Мундров се оплака, че МВР е изолирало неговото ведомство от изработването на лични карти и от чипа в тях. Мобилното приложение, чрез което може да се прави електронна идентификация, е завършено като „полезен модел“, но внедряването му било замразено. Предвиждаше се това приложение да може да се използва за идентификация на лицето, за неговите отношения с общини и ведомства, за връзки, плащания и уведомления с данъчните, за различни разплащания с държавата и т.н.

Важно е да се отбележи, че смяната на личния документ не е задължителна. Личните карти, които са издадени до 16 юни 2024 г., може да се ползват, докато изтече срокът им на валидност.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *