Индийските сватби: бизнес за 130 милиарда долара

След по-малко от седмица Анант Амбани, син на индийския милиардер Мукеш Амбани, ще се ожени за приятелката си Радхика Мерчант. Пищните сватби не са непознати на Индия, но подготовката и партитата за този брачен съюз преобърнаха страната.

Спиращите дъха списъци с гости, сред които милиардери от Силициевата долина и звезди от Боливуд, подчертаха нарастващото влияние на Мукеш Амбани в световната икономика. Най-богатата азиатска фамилия демонстрира възможностите си и с изложба на скъпоценности, напомнящи за отдавна отминалата епоха на махараджите и моголските императори.

Семейство Амбани постави нов стандарт за големите и пищни индийски сватби, които със сигурност ще станат по-големи и по-шумни от всякога, тъй като броят на свръхбогатите хора в най-бързо развиващата се икономика в света нараства.

„Сватбените тържества на Амбани… имат многостранно въздействие върху сватбената индустрия в Индия, като влияят на тенденциите, увеличават търсенето на сватбени доставчици, популяризират културното наследство и дори стимулират икономическия растеж“, каза пред Си Ен Ен Тим Чи, главен изпълнителен директор на The Knot Worldwide, компания за планиране на сватби.

Индийската сватбена индустрия процъфтява, откакто страната излезе от пандемията. Оценявана на около 130 млрд. долара, тя вече е почти два пъти по-голяма от американската, въпреки че все още е по-малка от тази на Китай, според доклад на американската мултинационална инвестиционна банка Jefferies.

„Индийците, които иначе се съобразяват с ценностите, обичат да харчат за сватби. Това не зависи от икономическата класа“, заявиха от Jefferies.

Средностатистическата индийска сватба струва около 15 000 долара, което е повече от три пъти повече от средния годишен доход на домакинството.

Сватбите могат да бъдат скъпи във всяка страна, но в Индия те са особено важни като символи на власт и статус.

Родителите в Южна Азия обикновено харчат значителна част от спестяванията си за сватбите на децата си, но мащабите на много от тези събития вече са огромни, което съвпада с възхода на Индия като икономическа сила.

„През последното десетилетие се наблюдава голяма промяна в индийските сватби във всички области“, посочи Сима Тапария, брачен консултант, който стана известен в страната след участието си в хитовия документален сериал на Netflix „Индийски сватовници“. Сега е обичайно за богатите индийци да организират големи сватби на екзотични дестинации в чужбина и да канят боливудски актьори или известни музиканти.

„Индийската сватба е свързана със силата на контактите, силата на взаимоотношенията и силата на богатството“, обясни Адитя Мотване, организатор на събития, който основава Motwane Entertainment & Weddings и работи по сватбата на актрисата Приянка Чопра и певеца Ник Джонас през 2018 г.

„Чрез такива тържества показвате на всички, които познавате, че сте постигнали много в живота си“, добави той.

Индийските сватби често се разпростират в рамките на няколко дни, като средният списък с гости е 326 души, в сравнение със 115 души в САЩ.

Мащабът е експоненциално по-голям, когато става въпрос за заможните хора, чиито сватби включват хиляди гости, чуждестранни дестинации и скъпи подаръци. На тридневното предсватбено парти на Амбани в западния индийски град Джамнагар през март присъстваха около 1200 високопоставени гости, сред които Марк Зукърбърг и Бил Гейтс.

Не е необичайно много богатите хора да похарчат много милиони за празненствата. По време на партито на Амбани сложно светлинно шоу с участието на 5500 дрона освети небето над стъклен дворец, построен по поръчка за празненството, където гостите танцуваха под изпълнението на не кой да е, а Риана.

Скандално богатите хора също отправят някои необичайни искания. Една от двойките моли Мотване да организира пристигането на слон – свещено животно за индусите – в Монте Карло, за да ги благослови.

Тъй като до 2027 г. Индия ще се превърне в третата по големина икономика в света, екстравагантните сватби се очаква да станат още по-чести.

Според доклад на консултантската компания за недвижими имоти Knight Frank броят на индийците с нетно състояние от поне 30 млн. долара ще нарасне с 50% през петте години до 2028 г., което е най-голямото увеличение сред всички държави. А на по-ниско ниво по икономическата стълбица, до 2030 г. се очаква около 600 млн. индийци да бъдат част от средната класа – сегмент, който ще представлява над 80% от покупателната способност на страната.

„С нарастването на средната класа се увеличава и нейният разполагаем доход, който неизбежно се харчи за пищни партита и тържества“, каза Тина Тарвани, съосновател на компанията за планиране на сватби Shaadi Squad.

Риана, мода и изумруди

Средностатистическата луксозна индийска сватба може да струва между 200 000 и 400 000 щатски долара, според Jefferies.

Този бюджет позволява настаняване в петзвездни хотели по целия свят, разкошен кетъринг, декор и забавления.

Оценката на Jefferies обаче не включва разходи за бижута или облекло. Банката отбелязва, че разходите за булките съставляват повече от половината от общия пазар на бижута в Индия.

Страната е един от най-големите пазари на злато, но апетитът ѝ за диаманти и други скъпоценни камъни също расте. Изумрудената огърлица, носена от Нита Амбани, майката на младоженеца, на тържеството през март, зашемети интернет с размера и блясъка си.

Нито една луксозна индийска сватба не е завършена без пищни ястия, готвачи със звезди „Мишлен“ и най-добрите съставки от цял свят.

Често бюджета се увеличава от допълнителни разходи, тъй като много индийци не ядат месо, а някои избягват и кореноплодните зеленчуци. Мотване си спомня за планирането на сватба във Флоренция, на която много от гостите не са яли чесън или лук. Италианските готвачи „се издънили“, каза той. След това е изпратен известен италиански готвач от индийски произход и неговият екип.

Редица други бизнеси са готови за изстрелване в космоса, тъй като сватбите на високопоставени личности в стил Амбани водят до „ефекта на промъкване“, като установяват „нови тенденции и стандарти (и) оказват влияние върху очакванията на двойките“, заяви Тарвани, който е работил по сватбата на индийския състезател по крикет Вират Кохли в Тоскана.

Ванеса Алмейда, която се е грижила за опаковането и доставката на около 8000 подаръка за гостите на Амбани по време на джамборето през март, заяви пред Си Ен Ен, че подобни подаръци за партита стават търсени в цялата страна.

От многото скъпи подаръци, с които семейството обсипа гостите си от „А“ клас – от сребърни свещички и шалове до терариуми и къщички за птици – персонализираните кожени изделия са все по-търсени.

Търсенето на сватбени видеооператори също се е увеличило през последното десетилетие, като фирмите искат до 10 000 долара за филм. Много двойки заснемат и предсватбени видеоклипове, които са старателно хореографирани и вдъхновени от боливудските мюзикъли.

Сватбените организатори казват, че увеличаването на броя на пищните тържества в чужбина е довело до известно недоумение сред местните общности.

В края на май Амбани организираха четиридневен круиз в Средиземно море за приятели и роднини с участието на звезди от Боливуд и изпълнения на Кейти Пери, Backstreet Boys и италианския тенор Андреа Бочели.

Не всички бяха впечатлени. Според местни медии партитата са предизвикали гнева на жителите на пристанищния град Генуа, тъй като са държали няколко квартала будни със силна музика до зори. Но въпреки неудобствата, подобни мероприятия също така генерират приходи и заетост в района. „За три дни ще спечелите минимум 2-3 милиона евро“, отбеляза Мотване.

Сега индийското правителство се опитва да задържи по-голяма част от разходите от луксозни сватби в местната икономика, като министър-председателят Нарендра Моди стартира кампанията „Сватба в Индия“, за да насърчи заможните семейства да се женят в страната.

„Хората често харчат значителни суми пари, за да се оженят в чужбина“, заяви Моди през март. Но чрез организирането на сватби в Индия „семействата могат да се наслаждават на пищни тържества в продължение на три до четири дни, като осигуряват възможности за препитание на местното население“, подчерта той. | БГНЕС

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *