„Най-модерният порт“ четвърта година се затлачва

Четвърта година Варна се вижда в чудо с яхтеното пристанище „Карантината“, рекламирано при откриването като „най-модерното в България“. Морските течения постоянно го затлачват с наноси, въпреки че бе повторно удълбочавано през 2023 г. Такова е положението и сега. Наследила проблема от администрацията на Иван Портних, управата на Благомир Коцев (ПП-ДБ) готви поредния ремонт на ремонта.

„Справянето с проблемите“ много прилича на анимационен филм на Доньо Донев. Открито с фанфари след инвестиция от около 16 млн. лв. (половината – евросредства), дълго време общинското съоръжение бе почти неизползваемо, защото не бе взето под внимание, че вълните ще нахвърлят пясък. В резултат участъци от входа му станаха плитки по-малко от метър. Прокопаването реши някак нещата, обаче веднага след това корабче заседна на влизане.

Междувременно управлението на порта бе поверено на общинската фирма, занимаваща се с паркингите и синята зона – вероятно защото съоръжението отвсякъде си е място за паркиране, само че на яхти. Малко след встъпването си Коцев назначи за пристанището да отговаря яхтсменът и сподвижник в ПП Лъчезар Братоев, но пък настана конфронтация с рибари около начина на ползване. Миналата година портът бе на огромна загуба, след като разходите бяха над 1 млн. лв., а приходите – около 66 000 лв.

По проблема със затлачването сега Коцев възнамерява кардинално да реши нещата – изграждане на геотекстилна буна под водата откъм плажа на „Аспарухово“, която да спира наносите. Все пак това е само идея все още.

„Има два варианта за изпълнение – с дължина около 50 метра или с около 100. Изследван е ефектът и на двете конфигурации. При по-късата буна може да има частично преминаване на пясък. По-дългата буна ще стига до дълбочина около 4,5 метра и с това гарантираме, че няма да има акумулиране на пясък. Съоръжението може да бъде изградено поетапно на три части, като по това време се извърша мониторинг на ефекта. Буната ще бъде изградена с тръби от здрав геотекстил. Ще се пълни с пясък, който ще се осигури при драгирането на дъното“, обясни наскоро българо-нидерландски екип от специалисти, на които община Варна възложи изследване и симулации.

Предстои да се види кой точно начин на работа ще бъде избран. Около 300 000 лв. е прогнозната стойност на буната. Но няма ли те да бъдат поредните напразно излети пари, тоест наносите да се окажат непобедими – кой да ти каже…

С пристанището още в началото имаше още един базисен проблем – спор имало ли е там наистина някога рибарски порт. Въпросът бе ключов, тъй като излетите европейски средства в „Карантината“ през мандатите на Портних бяха по програма за обновяване на съществуваща рибарска инфраструктура. Бе счетено категорично, че е имало пристанище, с което парите бяха триумфално усвоени.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НИКОЛАЙ ИВАНОВ

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *