120 черно-бели фотографии от Джесика Ланг

Фондация „МУСИЗ“ и Националната галерия представят в 16-ото издание на „Майстори на фотографията“ Джесика Ланг с изложбата „Фотографии“. Тя се открива на 4 юли от 18,30 ч. в Двореца, пл. „Княз Александър I“ 1 с разговор с Хауърд Грийнбърг и Джесика Ланг. Изложбата ще може да се разгледа до 29 септември, научи ДУМА от Ради Георгиев,
8 PM.
Прочутата кино- и театрална актриса Джесика Ланг, носителка на две награди „Оскар“, в продължение на почти две десетилетия гради кариера като художествен фотограф. Първата по рода си нейна ретроспектива в България е в рамките на платформата „Майстори на фотографията“ и включва близо 120 черно-бели снимки, разкриващи интересите на Джесика Ланг, уловени от обектива на фотокамерата. Това са много лични, почти интимни произведения, създадени по време на пътувания по света.
Какво се случва, когато вместо пред камерата човек застава зад нея? Ланг е привлечена от изразните средства на фотографията, като първоначално документира своите близки. В книгата си „50 фотографии“ тя пише: „Спомням си как разглеждах кутии със снимки като дете и бях много впечатлена от тях, от тази способност върху лента да се улови мимолетен момент като запис на времето и пространството.“
През 1967 г. Ланг печели стипендия да учи фотография в Университета на Минесота, от която се отказва, за да се занимава с актьорско майсторство. По време на пребиваването си в Париж през 1970-те се сприятелява с бележитите фотографи Робърт Франк и Дани Лайън, които й помагат да развие, усъвършенства и фокусира погледа си. Тя преоткрива тази си страст едва в началото на 1990-те, когато получава като подарък фотоапарат „Leica“. Оттогава до днес не спира да снима.
Макар първоначално привлечена от фотографията просто като начин да документира живота и израстването на децата си, Ланг продължава да снима, използвайки това изкуство като антидот за нестихващите емоции в Холивуд. Тя казва следното: „Това е начин на работа, който е противоположен на актьорската игра. Фотографията не зависи от взаимодействието, тя може да бъде самостоятелна и лична.“
От Юкатан през Русия до Скандинавия, от Минесота през Румъния до Етиопия, снимките на Ланг са едновременно кинематографично и традиционно фиксиране на определено време и място. Въпреки че темите варират от традиционния американски карнавал до затънтена железопътна линия, затрупана от сняг, отново и отново се затвърждава чувството, че светлината е истинската тема на снимките. Ланг не може да избяга напълно от влиянието на кинематографията. Очарованието на нейните снимки идва от усещането за кино в тях – атмосферата, драматичното осветление и блестящо уловените моменти, които сякаш разказват истории. Ланг обозначава мястото само като заглавие и не датира снимките си, което още повече акцентира върху тяхното безвремие.

Снимка © Джесика Ланг/галерия Хауърд Грийнбърг, Ню Йорк
„Минесота, 2011-18“

 

Снимка © Джесика Ланг/галерия Хауърд Грийнбърг, Ню Йорк
„Минесота, 2011-18“

 

Снимка © Джесика Ланг/галерия Хауърд Грийнбърг, Ню Йорк
„Ню Орлиънс, 2011-18“

 

Снимка © Джесика Ланг/галерия Хауърд Грийнбърг, Ню Йорк
„Мисисипи, 2011-18“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *