„Бавната ръка“ Ерик Клептън бързо се забърква в международни скандали с геополитически нюанси и според много свои фенове великият музикант изобщо не желае да се съобразява с дневния ред на медиите и лобитата. Сега той отново е в окото на бурята след коментар, в който отново изрази своята про-палестинска позиция и каза: „Израел управлява света. Израел движи това шоу!“. Реакциите не закъсняха, но Клептън пусна песента „Гласът на дете“ с кадри от разрушенията в Газа.
Извън скандалите Ерик Клептън остава легендарна фигура. Колекцията му от китари също е легендарна сама по себе си. Много от прочутите инструменти от години обикалят по търгове и се озовават в ръцете на колекционери срещу сочни суми. А преди време беше поставен и рекорд – китарата на Клептън „The Fool” (Глупакът) от 1964-а бе продадена за над 1,2 милиона долара на аукцион в САЩ. Тя е изрисувана по поръчка с психеделични мотиви от холандското артистично дуо The Fool. Една от легендите в рок средите е, че Клептън е получил китарата от звездата на „Бийтълс” Джордж Харисън след излизането на албума на „Крийм” от 1966 г. Fresh Cream и е неговият основен инструмент за разработване на т. нар. „женски тон”, превърнал се във влиятелен звук в историята на рока.
Великият китарист и певец редува такива новини със скандали. Преди години критикува тежките локдауни и се беше заканил, че няма да свири на места, които пускат само ваксинирани. Клептън записа нова музика и тръгна на турне, но в социалните мрежи още не могат да му простят за изказванията против „официалната партийна линия”. Почти всички световни издания отразиха коментарите му против локдауните и задължителните ваксини едностранчиво и в изцяло отрицателен ракурс.
Разгърна се координирана кампания за демонизиране и „отмяна” на Клептън. Всяка информация за него беше придружена от обвинения, че вярва в “конспирации” и разпространява “опасна дезинформация”. Дори припомниха някакви стари пиянски, представени като “расистки”, негови думи отпреди десетилетия, за да покажат, че той винаги е бил лош човек без морал.
Самият Клептън сподели в интервю, че е бил “остракиран” от близки и колеги след думите си. „Опитах да се свържа с познати музиканти. Но те вече не искат да общуват с мен. Прекъснаха контактите си едностранно. Навсякъде усещах изолацията и алиенацията, заради различната ми гледна точка”, разказа прочутият музикант. Китаристът каза, че вярва в свободата на словото и свободата на движение. “Трябва ни повече любов и доброта. Видях презрение и ярост от двете страни. Понякога попадам под кръстосания огън”, добавя Клептън. На 79 години той е направил достатъчно, за да остане в историята със своето монументално музикално наследство, което да се помни дълго след истериите и “кенсъл културата” на съвременна дигитална цензура.
Клептън е легендарен английски блус и рок китарист, певец, и текстописец с огромно влияине в творческо отношение. Преди време беше обявен за втория най-велик китарист в историята след Джими Хендрикс от списание Rolling Stone. Ерик Клептън има 18 награди “Грами” и още цяла колекция от всевъзможни отличия. Продал е над 280 милиона албума като соло артист, което го превръща в един от най-успешните музиканти за всички времена. Но славата и парите отключват личните демони – през години е добре документирана неговата дълга борба с пристрастяването към алкохол и наркотици.
Клептън е прочут със своя бурен личен живот, белязан от борбата с алкохолизма и шумните извънбрачни афери, които често са захранвали заглавията. Има пет деца от три жени – четири дъщери и един син, който през 1991-а година загива трагично на четиригодишна възраст след като пада от 53-ия етаж през отворен прозорец на апартамент в Манхатън.
Ерик Клептън посочва Мъди Уотърс, Фреди Кинг, Би Би Кинг, Албърт Кинг, Бъди Гай и други величия на китарата като лични влияния. През 2007-а пуска автобиография, в която описва Мъди Уотърс като „бащинската фигура, която никога не съм имал”.
Култът към китариста
Много рок автори приписват на Клептън зараждането на „култа към китариста”. Преди години „Гардиън” пише: “Култът към китариста е централен за рок митологията. И никой не е направил повече за този култ от Клептън. Работата му с Yardbirds и Bluesbreakers вдъхновява онзи прочут графити надпис: “Клептън е Бог”.