Народният представител от “Възраждане” Петър Петров изпрати запитване до служебния министър на финансите, с което изиска да получи информация дали се предвиждат програми за подмяната на остарелия автопарк у нас, като част от мерките за повишаване качеството на въздуха и околната среда.
Въпросът е провокиран от това, че във връзка с нередностите с годишните технически прегледи (ГТП) отговорността отново се прехвърля по компетенции от едни институции на други, без реално да бъдат решени належащи проблеми.
Народните представители на “Възраждане” са запознати с практиката правителствата на много други държави членки на ЕС да предоставят финансови стимули за закупуването на нови електромобили, като част от мерките за преодоляване високите нива на замърсяване на въздуха. Практика, за която информация е оповестявана неведнъж и от медиите.
Според Петър Петров въпросът защо Министерството на финансите няма подобна инициатива е важен, за да може да се разбере дали това дългогодишно бездействие на държавните институции защитава определени частни интереси, свързани с бизнеса с отчитането на десетки хиляди разкомплектовани по документи стари, излезли от употреба автомобили, срещу приходите от т.нар. екотакси (около 80 милиона лева годишно), пренебрегвайки общия интерес на българското общество за по-чиста околна среда чрез по-нов и екологичен автопарк.
От отговора на служебния министър на финансите става ясно, че възможностите за предоставяне на други извънданъчни финансови стимули и субсидии на населението за закупуване на нов автомобил или електрически автомобил не са изцяло в компетенциите на Министерството на финансите, разглеждайки се в рамките на общата политика и свързаните компетентни ведомства.
Според Петър Петров този отговор показва тенденцията за отказ от поемане на отговорност и прехвърляне на компетенции от едни институции към други. Той смята, че предвид сериозността на проблема със замърсената околна среда, както и наложените по-тежки мерки за стари автомобили у нас, такава програма, предвиждаща финансови стимули за подмяна на остарелите коли, е необходима.
Петър Петров посочва редица държави от ЕС, които инвестират в подмяната на остарелите им автопаркове с електрически автомобили. Така например, в съседна Румъния при предаването на стар автомобил с цел закупуването на чисто нов, правителството предоставя ваучер в размер на до 1 900 евро. Държавната помощ за закупуването на електромобил пък е в размер до 10 000 евро, съгласно различни публикации. Такива финансови стимули има и в Германия, Гърция, Полша, Унгария, Словакия, Италия и др.
„Явно българите са третирани по-неравностойно от останалите граждани на ЕС. Въвеждането на допълнителни финансови стимули за закупуването на повече нови автомобили би било мярка, която ще повиши качеството и чистотата на въздуха и биха били платени много по-високи размери преки данъци в хазната, в сравнение със сделките на базови цени на стари, употребявани автомобили. Това би компенсирало държавните разходи за програми за финансово стимулиране и субсидиране на населението за закупуване на нови екологични автомобили и електромобили. И това е държавническия подход. А не този, който се прилага към момента с наредба, която е рестриктивна и заплашва 2 млн. автомобили да бъдат спрени, без финансов стимул да бъдат подменени тези от тях, които наистина са замърсители. Има програма в ЕС, която в България не се прилага, има и европейска директива, която е изтълкувана неправилно и води до наредба, която е по-строга от директивата.”, коментира още Петър Петров от “Възраждане”.