На 3 февруари 2023 г. влак, превозващ химикали, излиза от релсите в Охайо, разкъсва вагони, пълни с опасни материали, и подклажда химически пожари в подножието на Апалачите, припомня Science Alert.
Катастрофата привлича вниманието на целия свят, като губернаторите на Охайо и Пенсилвания призовават за евакуация на километър около мястото. От горящите химикали се издигаха пламъци и дим, а от района на дерайлирането се разнасяше остра миризма, тъй като химикалите навлизаха във въздуха и се разливаха в близкия залив.
Три дни по-късно, по настояване на железопътната компания Norfolk Southern, около 1 милион килограма винилхлорид, химикал, който може да бъде токсичен за хората при високи дози, беше освободен от повредените вагони и подпален.
По-късно федералните следователи стигат до заключението, че химикалите от вагоните се разпространяват в Охайо и Пенсилвания.
Като инженери по околна среда, Андрю Уелтън, професор по гражданско и екологично инженерство и неговите колеги често са молени от правителствени агенции и общности да помагат при вземането на решения за общественото здраве след бедствия. След като заповедта за евакуация беше отменена, членовете на общността поискали помощ.
В ново проучване Уелтън описва замърсяването, което е открил, както и проблемите с реакцията и почистването, които в някои случаи са увеличили вероятността хората да бъдат изложени на опасни химикали.
Как химикалите попадат в домовете на хората и водата за битови и питейни нужди
“Когато в околната среда се изпускат големи количества химикали, въздухът може да стане токсичен. Химикалите могат също така да се отмият във водните пътища и да проникнат в земята, замърсявайки подпочвените води и кладенците. Някои химикали могат да проникнат под земята в близките сгради и да направят въздуха в помещенията опасен”, казва Андрю Уелтън.
Замърсяването на въздуха може да проникне в сградите през пукнатини, прозорци и врати. След като навлязат вътре, химикалите могат да проникнат в домашните предмети като килими, завеси, мебели, плотове и дрехи. Когато въздухът се раздвижи, тези химикали могат да се освободят отново, обяснява ученият.
Заповедта за евакуация е отменена, но сградите са замърсени
“Три седмици след дерайлирането започнахме да разследваме безопасността на района в близост до 17 сгради в Охайо и Пенсилвания. Най-високата концентрация на замърсяване на въздуха се наблюдаваше в зоната за евакуация. Но химическият шлейф се разпространяваше и извън тези зони”, казва експертът.
В Източна Палестина и извън нея доказателствата сочат, че химикалите от вагоните са попаднали в сгради. Много жители се оплакват от главоболие, обриви и други здравословни симптоми след повторното влизане в сградите, посочва Уелтън.
В една сграда, намираща се на 0,2 мили от мястото на дерайлирането, въздухът в помещенията все още е бил замърсен повече от четири месеца по-късно.
Девет дни след дерайлирането сложни тестове на въздуха, направени от собственик на фирма, показват, че въздухът в сградата е бил замърсен с бутил акрилат и други химикали, пренасяни от вагоните. Установено е, че съдържанието на бутил акрилат е над двуседмичното ниво на експозиция – ниво, при което трябва да се вземат мерки за защита на човешкото здраве.
Когато изпълнителите от железопътната компания посетили сградата 11 дни след катастрофата, техният екип си тръгнал само след 10 минути. Те съобщават за „непреодолима/неприятна миризма“, въпреки че одобрените от правителството ръчни детектори за замърсяване на въздуха не са открили никакви химикали. Тази сграда се намирала непосредствено над потока Sulphur Run, който бил силно замърсен от разлива. Химикалите вероятно са проникнали от първоначалните димни шлейфове и са се издигнали от потока в сградата.
Нашите тестове седмици по-късно показаха, че химикалите от железопътния вагон са проникнали дори в продуктите за силиконови гривни на рафтовете на предприятието. Открихме и няколко други химикала, които може да са били свързани с разлива, казва Андрю Уелтън.
Седмици след дерайлирането държавните служители откриха, че въздухът в общинска сграда, която се намира на около 0,7 мили от мястото на дерайлирането, също е бил замърсен. Химикалите, пренасяни по въздуха, са попаднали в тази сграда през отворена дренажна тръба.
Повече от месец след отмяната на заповедта за евакуация Агенцията за опазване на околната среда на Охайо призна, че множество сгради в райони са били замърсени, тъй като изпълнителите са почиствали замърсени водостоци под и покрай сградите. Химикалите са навлезли в сградите.
Замърсената вода може да доведе до замърсяване на въздуха
Потокът, който тече през града, е силно замърсен от разлива. Повече от 43 000 риби загиват надолу по течението, а химикалите се разпространяват на 270 мили (435 км) по течението на река Охайо.
Тъй като замърсената вода тече надолу по течението, леки химикали като бутилакрилат естествено напускат потока и попадат във въздуха чрез процес, наречен изпарение.
По неестествен начин обаче оборудването, използвано за почистване на потоците, също е пренасяло химикали от водата във въздуха. Жителите в близост до оборудването за аериране, което впръсква въздух във водата, отчасти за да помогне на рибата да оцелее, се оплакват от миризми, навлизащи в домовете им, и изпитват здравословни проблеми.
Проучването на учените показва, че химикалите във въздуха може да са били от 2 до 25 пъти над нормата.
През четиримесечния период на проучването дъждовете и действията на изпълнителите, които увеличават и намаляват водния поток, също раздвижват потоците, като освобождават още химикали във въздуха.
Стъпки за защита на общественото здраве при бъдещи бедствия
Както и при предишни бедствия, случилото се в Охайо предлага много уроци за общностите.
Един от най-важните е общностите да изискват диаграма на пътя на експозиция веднага след възникването на химически инцидент. Илюстрацията може да помогне на общността да разпознае потенциалните заплахи, независимо дали от въздуха или от шахтите под сградите им, и да види къде са необходими тестове и насоки.
Наблюдението на здравето на хората, изложени на въздействието на химикалите, също е от решаващо значение.
Хората, намиращи се най-близо до мястото на бедствието – тези, които са живели, работили или посещавали замърсените сгради – вероятно са били изложени на най-голямо въздействие. Железопътните работници, държавните служители, работниците по почистването, посетителите и жителите на Охайо и Пенсилвания са сред тези, които съобщават за здравословни проблеми.
Замърсяването на сгради на закрито може да бъде дългосрочен проблем. Подобно на дима от горските пожари, засегнатите сгради трябва да бъдат професионално почистени, тъй като химикалите могат да останат в продължение на месеци.
Външните части на сградите също трябва да бъдат обеззаразени. Химикалите могат да продължат да се отделят от повърхностите във въздуха.
Необходими са също така по-добри методи и политики, основани на доказателства, за бързо идентифициране на експозицията на химикали. Агенцията за опазване на околната среда на САЩ, месеци след като одобри използването на преносими устройства за тестване на въздуха за проверка на жилища, установи, че тези детектори за химикали не биха могли надеждно да сигнализират за бутилакрилат при всички нива, които могат да причинят здравословни проблеми. Не всички химикали са били подложени на мониторинг в сградите. При сложни бедствия препоръчваме да се призоват експерти извън участващите в реакцията агенции и компании, които да осигурят необходимата специализирана експертиза, казват учените.
* Във видеото: Влак с опасен товар се взриви
Не пропускайте най-важните новини – последвайте ни в Google News Showcase