Нови данни от глобален индекс, публикуван от Access to Nutrition Initiative (ATNI), показват, че най-големите хранителни компании в света, включително Nestle, Pepsico и Unilever, предлагат по-нездравословни продукти в страни с ниски доходи, отколкото в страни с високи доходи. Данните са цитирани от „Ройтерс“
Изследването е първото от този тип след 2021 г. и разглежда общо 30 компании. Продуктите, продавани в по-бедни региони, получават средна оценка от 1.8 по здравния рейтинг, разработен в Австралия и Нова Зеландия, докато продуктите за по-богати страни са оценени със средна стойност 2.3.
„Това е ясен сигнал, че в най-бедните страни световните компании не предлагат най-здравословните си продукти,“ коментира Марк Вийн, директор на ATNI. Според него докладът е „събуждащ сигнал за правителствата“ в тези региони, които трябва да бъдат бдителни.
Данните разкриват, че пакетираните храни и напитки все повече допринасят за глобалната епидемия от затлъстяване, която според Световната здравна организация засяга над един милиард души. Световната банка посочва, че 70% от хората с наднормено тегло или затлъстяване живеят в страни с ниски и средни доходи.
Nestle отбеляза, че е поела ангажимент да увеличи продажбите на по-здравословни храни и да насочва хората към балансирани диети, като в същото време обогатява продуктите си с полезни вещества за бедните страни. Pepsico отказа коментар, но миналата година постави цели за намаляване на съдържанието на натрий и добавяне на пълнозърнести съставки в своите продукти. Danone, който е най-високо оценен в индекса, признава, че има още много какво да се направи на индустриално ниво.
Автор: