“Зимни акценти … с носталгия към лятото”

Селекция от класическа българска живопис
3.12.2024 – 5.1.2025

Както всяка година и тази, през най-студените месеци галерия Нюанс Ви кани на изложбата “Зимни акценти” . Този път, някои от произведенията носят носталгия към морето. Тазгодишната селекция събира вълнуващи платна, пресъздали морските брегове в разнообразна и неочаквана светлина. Освен тях, изложбата ще Ви изненада с любопитни творения на някои от големите български класици и ще Ви запознае с по-малко познати, но за сметка на това изключително стойностни автори от началото и средата на 20ти век.

Преди да се отправим към крайбрежието и вълните ще се спрем на една работа, чиято авторка е твърде бегло позната. Името й е Роза Дайчева. Родена е през 1907г. в Шумен и освен художник тя е и музикант. Роза Дайчева е пример за свободна и еманципирана жена, която съвсем последователно се е реализирала като професионален художник. Като живописец, тя работи основно в областта на портрета, така че платното част от изложбата е емблематичен пример за нейното творчество. Рисувано е във Виена, именно там тя получава своята специализация. Портретът “Майка и син” е характерен и много стойностен за 30те години в западна Европа, което го прави достойно свидетелство за това, че българска художничка е имала качествата, образованието и възможностите да застане редом до своите чуждестранни колеги.

Част от изложбата е и пейзаж на един от най-ценените български художници – Никола Танев. Роден в Свищов, талантлив, обожаващ да рисува, учил 4 години в парижката Академия за декоративни изкуства и разгледал Европа и скандинавието през неуморните си пътувания, Танев е човек и творец, който заслужено получава не само локално признание. И макар тежкия си житейски път преминал през мъчителните присъди на народния съд, неговото творчество е изпълнено със слънце, огряващо дори през облаци. Има няколко емблематични сюжета, в които Никола Танев намира неизчерпаемо вдъхновение и на фона на пътуванията му и неговата свързаност с художествения живот в западна Европа,  mоже би най-сантиментален сред тях е “карловският двор”. Един такъв е част от настоящата изложба. Танев има умението да пресъздава атмосферата на уют, през призмата на една летаргична радост донесена от простите неща – напеченият от слънцето камък, кичестите мушката и топлият въздух, който сякаш се вижда в картините му.

В духа на пейзажа и любовта към окъпаните в слънце фасади в изложбата намира място и произведение на Константин Трингов. Той е роден през 1907 в град Казанлък. Младият Трингов е забележителен с непоколебимата си воля да бъде художник и всички опити на семейството му и житейски перипети не успяват да го откажат от тази негова страст. Експонираната работа е богата и живописна, типична за харизматичното цветоусещане на този майстор на градския пейзаж.

От Константин Трингов се отправяме към човекът, пръв забелязал таланта му и негов учител по рисуване – Станьо Стаматов. Негов учител пък е самият Иван Мърквичка в София, преди да замине на специализации във Франция и Германия. Творчеството му е характерно с любопитните му интерпретации на селския и градски бит и дарбата му да естетизира ежедневни случки в живописните си платна. Конкретно свидетелство за това е работата му “Пазар за зеле”, която пресъздава тази сцена посредством меки тонове и красиви цветови комбинации. В картината ясно изпъква умението на автора да намира живописното в на пръв поглед невзрачното.

От тук се отправяме към морския бряг. Част от експозицията е “Зимно море” на Атанас Михов. Работата е много интересна и в контекста на творчеството на художника, и  чисто живописно. Познат на всички ни с характерните си, до голяма степен реалистични пейзажи, Михов е може би най-разпознаваем с безбройните си интерпретации на планината Витоша и маринистките си платна. Тук автора се проявява в малко по-нетипична светлина, като рисува един скалист морски бряг с експресионистична, по- условна четка.

Едно от най-любопитните произведения в изложбата е “Слънчеви бани” на Борис Стефчев. За съжаление неговата личност и произведения са слабо познати, в контраст на впечатляващата му биография и изключително интересното му творчество. Произведенията му се родеят със символизма, сецесиона и дори се намират препратки към естетиката на американската и европейска живопис от 40те и 50те години на 20ти век, характерна с по-свежите и игриви сюжети. Такава е и картината “Слънчеви бани”. Изключително съвременна за годината, в която е създадена, а именно 1943, това платно буквално сияе благодарение на лятното слънце окъпало пастелно нарисуваните женски тела. Всичко в нея е някак модерно и привлекателно, от козирката на русата дама и закачливите мъжки фигури в далечен план, до цялостната някак примамлива композиция. Само преди няколко години такъв тип бански костюм е бил немислим, което свидетелства за прогресивния дух на произведението.
Борис Стефчев е представен и с още едно маринистко произведение.

В изложбата ще можете да разгледате  произведения и на Елисавета Консулова-Вазова, Боян Райнов, Никола Вълчев, Олга Желязкова, Марио Жеков, Иван Ненов и други.