Цената на водата да се определя от два компонента – постоянна такса и потребление на куб. метър. Това предвиждат нов Закон за водоснабдяването и канализацията.
Той е подготвен въз основа на законопроекта, изготвен през септември 2022 г. от работна група, сформирана със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Според вносителите в него са взети под внимание всички относими коментари и становища, постъпили при обществените обсъждания, проведени през 2022 г., 2023 г. и в периода 10.06.2024 г.-10.07.2024 г., при междуведомственото съгласуване през м. май 2023 г. и м. декември 2023 г., настъпилите промени в отрасъла и нормативната уредба в периода от 2020 г. до настоящия момент, както и коментарите, получени от Европейската комисия по отношение на изпълнение на изискванията към законопроекта, заложени в НПВУ.
В закона е предвидена двукомпонентна структура на цените, която включва цена за достъп до услугите по видове и цена на услугите по видове. Регламентирано е комисията да определя социална поносимост на цената на ВиК услугите за съответната административна област, както и целева норма на възвращаемост.
Посочват се основните методи, по които ще се осъществява регулирането на цените – „Норма на възвръщаемост на капитала“ („разходи плюс“) или „Горна граница на цени“ или „Горна граница на приходи“, предаде Парите ни.
При ценообразуването ще важи правилото единна цена на услугите по видове услуги на обособена територия, като правилата за формирането на цените, отразяващи структурата на разходите, редът за внасяне на предложенията за цените и за утвърждаването им, както и редът за предоставяне на информация се определят с наредба, приета от Министерския съвет по предложение на комисията.
Законопроектът предвижда обединяването на обособените територии, а именно същите да съвпаднат с административните области за повишаване на ефективността чрез икономия от мащаба при управлението на ВиК отрасъла на принципа една област, една асоциация по ВиК, един ВиК оператор.
За целите територията на страната се разделя на 28 обособени територии, които съвпадат с административните области. За всяка от тях управлението се осъществява от асоциация по ВиК, а осигуряването на дейностите и услугите е чрез възлагането им на ВиК оператор. В случаите, в които такова обединение (консолидация) предстои, съответните общини ще бъдат включени в асоциацията по ВиК, общинските активи ще бъдат предоставени за управление на асоциацията и правата на управление ще се упражняват чрез решенията на асоциацията.
Предвидено е регулаторната дейност да продължи да се осъществява от КЕВР, като ще има състав „Енергетика“ и състав „ВиК“. КЕВР освен регулиране качеството на ВиК услугите, ще одобрява бизнес плановете на ВиК операторите и ще утвърждава цените им. Регламентирани са принципите при осъществяване на тази дейност, както и изискванията за публичност и прозрачност на процедурите. По отношение на структурата, статута, финансирането, изискванията към членовете на КЕВР, провеждането на заседания и др. общи за регулаторната дейност на КЕВР въпроси остава приложима уредбата по Закона за енергетиката (ЗЕ).
Определен е и редът, по който ще се осъществява регулирането на качеството на ВиК услугите и регулирането на цените им. Конкретно по отношение на качеството са определени единни условия и изисквания за качеството на ВиК услугите, чрез основни показатели за качество и ефективност, групирани по видове услуги. Редът за отчитане и контрол на показателите за качество се определя с наредба, приета от Министерския съвет по предложение на комисията. В раздела за качеството е нормативно залегнало и изискването за разработване от страна на ВиК операторите на бизнес планове за срок от 5 години, които регулаторният орган следва да одобрява.