ВиК секторът отчита положителни тенденции по посока на ефективността през 2023 г. спрямо 2022 г., включително намаляване на загубите на вода, увеличаване на нивото на рехабилитация на водопроводната мрежа, подобряване на качеството на отпадъчните води, както и на оползотворяването на утайките от пречиствателни станции. Секторът отчита подобряване на събираемостта на вземанията и ефективността на персонала.
Същевременно през 2023 г. се констатират и негативни тенденции – намаляване на качеството на питейната вода в големи зони на водоснабдяване, увеличаване на авариите по ВиК мрежите, влошаване на показателите за водомерите на сградни отклонения.
Това са констатациите на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в нейния Годишен доклад и сравнителен анализ на ВиК сектора за 2023 г.
Докладът анализира основните показатели за качеството на ВиК услугите, които са от съществено значение за оценка на състоянието на сектора. Покритието с ВиК услуги постепенно се разширява, но все още съществуват населени места, които не са напълно обхванати от мрежата.
Качеството на питейната вода е особено важен показател. Спазването на установените стандарти остава приоритет, но се наблюдават случаи на несъответствия, които изискват своевременни мерки за отстраняване. Това включва модернизация на пречиствателните станции и по-строг мониторинг на водоизточниците.
Честотата на прекъсванията и авариите също представлява сериозно предизвикателство. В някои райони показателите за надеждност на услугите са далеч от целевите нива, което води до неудобства за потребителите и увеличени разходи за поддръжка. Подобряването на инфраструктурата и превантивната поддръжка са ключови за намаляването на тези инциденти.
На фона на растящите разходи за електроенергия, енергийната ефективност става все по-важен аспект от управлението на ВиК системите. Разходите за електроенергия представляват значителна част от оперативните разходи на операторите, което налага внедряването на по-ефективни технологии и оптимизация на процесите.