Ричард Гиър – Жиголото се завръща

Четири десетилетия след като се превърна в световна звезда и еротична женска мечта с трилъра „Американски жиголо“, Ричард Гиър отново се събра с легендарния режисьор Пол Шрейдър за нов филм, който очакваме и в българските кина. Този път жанрът е конспиративна драма по действителни събития и разказва за една от големите травми в американската история от последните 60 години – войната във Виетнам. Заглавието е „О, Канада“, а киноманите очакват препратки и към класиката „Американски жиголо“.

На 75 години Ричард Гиър е в отлична форма и извън филмовите си дейности определено оправдава репутацията си на потентен холивудски лъв и дългогодишен топ играч, неподвластен на времето и неустоим за красивите дами. През 2020 година той стана баща за трети път общо и за втори със сегашната си жена Алехандра Силва – красива испанка с 33 години по-млада от него. Първото им дете се роди в началото на 2019-а, когато актьорът още беше на 69 години.

От десетилетия Ричард Гиър има славата на магнит за качествена женска плът. През 90-те той оглавяваше всевъзможни лайфстайл класации за най-секси мъже на планетата, снимаше се в касови романтики с младата тогава Джулия Робъртс и живееше със супермодела Синди Крауфорд. Той беше олицетворение на осъществените блянове за успех. Мъжете искаха да бъдат като него, а жените – да бъдат с него.

„Хубава жена” го утвърди като едно от най-разпознаваемите имена и лица на 90-те, но генезисът на дългогодишния успех на Гиър е в началото на 80-те години на миналия век. Тогава той се снима в два ключови са десетилетието филми – „Американско жиголо” на Пол Шрейдър и „Офицер и джентълмен” на Тейлър Хакфорд. В двете произведения Ричард Гиър убедително изгражда персонажи на мъже, които лесно и ефективно събуждат женското желание. Особено „Американско жиголо” става културен крайъгълен камък за еротичната естетика на комерсиалното кино и един от визуалните символи на целия период. Гиър играе студен, емоционално отстранен, но атрактивен плейбой, който използва своята сексуалност така, както красивите и често „фатални жени” от Златната епоха на Холивуд са го правили – като оръжие и инструмент за изкачване на социалната йерархия.

Този образ е първият по рода си за голямото кино и предизвиква фурор, а младият Гиър става синоним на опасна и желана мъжественост. Този първоначален пробив определя неговия дългогодишен профил на разбивач на сърца и мъж за много жени. Той успява да запази своята репутация и до днес, когато прави две деца, в две последователни години, на горещата си испанска нова жена, която е с 33 години по-млада от него.

Играта на Гиър в киното се отличава с минимализъм и често скрива повече, отколкото показва. За някои киномани той винаги ще си остане младият играч и консуматор на качествени, богати дами от „Американски жиголо”.

Другата основна характеристика от образа на Ричард Гиър е неговата политическа обвързаност с каузата за свободен Тибет и влечението му към будизма. Той става една от първите холивудски суперзвезди, запленени от екзотиката на източните религии и философии. Още като млад става будист, но отива по-далече от повечето знаменитости и доказва, че това не е просто някаква повърхностна поза, а кауза за цял живот. Той става активист за свободен Тибет и съответно враг на Китай и властващата там комунистическа партия. Прави трилърът „Червеният ъгъл”, който е силно критичен към Китай и своевременно се сдобива със забрана да стъпва там.

През годините Ричард Гиър не се отказва от политически си позиции. С нарастването на китайското влияние в Холивуд той става нещо като персона нон грата в средата, която преди това го е превърнала в голям актьор и световен секссимвол. Гиър твърди, че големите филмови компании го избягват, за да не ядосат Китай. Това го кара да прави повече независими, авторски и малки филми, в които има повече свобода, но по-малко разпознаваемост.

От пианото до каратето

Ричард Гиър е завършен музикален изпълнител и е учил старателно няколко инструмента. Именно той композира и изпълнява една от музикалните теми за пиано от световния мегахит „Хубава жена”. После записва и соло на китара за следващия си романтичен проект с Джулия Робъртс – „Булката беглец”. А пък за „Офицер и джентълмен” учи карате, което няма общо с музиката, но доказва неговата отдаденост на киното.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *