Софийската опера представя балета „Ромео и Жулиета“

Премиерата на балета „Ромео и Жулиета“ – най-известната любовна история в английската литературна традиция, представя Софийската опера и балет на 7, 8, 9 и 10 ноември. В главните роли ще танцуват: Марта Петкова, Фредерико Пинто, Боряна Петрова, Никола Хаджитанев, Вяра Иванчева, Емил Йорданов, Георги Банчев, Винченцо Каруана, Румен Бонев, Александър Александров.
Шекспир винаги е създавал в творбите си красиви, възвишени, силни по дух хора. Той изобразява свободно човешката личност, независимо от мнението на обществото, от основните предразсъдъци, преобладаващи в него. За десетилетия произведението на Уилям Шекспир е вдъхновение за редица композитори. Една от най-известните композиции, черпеща от темата за Ромео и Жулиета, е музиката на Сергей Прокофиев за едноименния балетен спектакъл. Един музикален шедьовър, който разкрива в пълна палитра душевния свят на героите и на сюжетната линия, посочват от Операта.
Хореограф на балета е Калоян Бояджиев. Постановката пресъздава една класическа творба в реалното й време, същевременно с нова естетика и визия, които ще докоснат и ще бъдат разбрани от нашите съвременници, съобщава БТА.
„Ромео и Жулиета“ е моя детска мечта от самото начало, когато постъпих в балетното училище“, казва на пресконференция примабалерината Марта Петкова по повод предстоящата премиера на творбата от Сергей Прокофиев. Тя е изпълнителка на главната роля – на Жулиета, и художествен ръководител на балета в Софийската опера и балет.
„Имайки възможност да гледам спектакли на националния балет, винаги съм си представяла, че един ден ще изиграя Жулиета. Вълнението е огромно, но още по-щастлива съм, че именно Калоян Бояджиев прави постановката. Това е един много успял, изключителен българин, който ние всички много уважаваме и мога да кажа, че работата с него, определено, беше различна – заради това огромно спокойствие, което той ти дава“, казва Петкова. По думите й това е „един чисто нов спектакъл, който оживява на сцената с нова хореография, нова сценография, нови костюми“. Всичко е през един нов, леко съвременен поглед, обяснява тя.
„Всеки хореограф има свой собствен похват и лексика. Винаги съм казвал, че при мен движенията трябва да са плавни и да преливат от едно в друго. Това е тема номер едно. Може да се каже, че моята стилистика е по-модерна от класическата стилистика. Аз лично съм се водил от най-различни хореографии, защото самият аз съм играл в „Ромео и Жулиета“, в Осло, поставена от Майкъл Кордър. От това също са останали някакви малки нотки и моменти, които аз много съм харесвал. Самият Кордър се е водил от Макмилън. Тези хореографи не се влияят един от друг, а надграждат и се вдъхновяват един от друг“, казва Калоян Бояджиев.
По думите му музиката на Сергей Прокофиев е много специфична: „Тя има лайтмотиви, които отговарят на определени сцени. Самият автор в партитурата е написал кога и какво се случва. Когато написах либретото, аз вървях с музиката на Прокофиев.“
Според Калоян Бояджиев, ако душата на един балет са премиерсолистите, то корде балетът е сърцето: „Корде балетът трябва да е жив, да подпомага действието на премиерсолистите. Ако нямаме добър корде балет, никога няма да се получи добър спектакъл. Тоест, корде балетът е много важен за мен – като звено.“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *