Шмиргела и неговият поглед към голото тяло – изследване на формата

Работата ми по тази изложба ми донесе едно особено чувство на принадлежност, заради педантичността, отношението към детайлите, статиите и всички проекти на Шмиргела, които изследвахме.

Това заяви пред БГНЕС кураторът на изложбата „Николай Шмиргела: Голото тяло – изследване на формата“ Неда Живкова.

Изложбата във филиала на Софийска градска художествена галерия (СГХГ) – галерия „Васка Емануилова“, е част от поредицата изложби, свързани с автора, които ще продължат и през февруари 2025 година.

„Темите в следващите изложби ще са много много близки до темите, които вълнуват сегашния ни свят – политиката, войните, разрухата и развитието. Това смятам, че е интересно за всяко поколение, така, че и млади следователи на този тип изкуство, ще имат шанса да видях работата на Шмиргела отблизо“, заяви още Неда Живкова.

„Голото тяло – изследване на формата“ представя 32 творби в образ на пластичните търсения на автора в края на 60-те и началото на 70-те години на XX век. 24 от творбите са дарение от наследниците му. Шмиргела е следвал право и едновременно с това е бил студент и в художествената академия през 30-те години на миналия век – време, в което българската култура е процъфтявала и култивирала едни от най-запомнящите се основоположници на развитието ѝ.

В пространството на галерията са представени творби от периода му на разучаване и третиране на материалите и движението на обема на фигурите.

„Творбите представляват един интимен поглед над голото тяло. Виждаме, че това са по-малки форми, става дума за разучаването на голото тяло, упражняване с формите и постигане на състояние чрез тези тестове“, обясни кураторът.

Интересно и интригуващото при автора е, че той е бил колекционер на многоженство творби на свои колеги и известни художници от други държави и активно е поддържал връзки и отношения през активните си години, разказа още кураторът Неда Живкова.

„Важно да се знае и за една негова кауза, в едно сложно време – края на 60-те и началото на 70-те години, когато той е директор на Националната галерия“, припомни Живкова, отбелязвайки многостранната личност на Шмиргела, а именно идеята за създаването на Музей на християнското изкуство в някогашното мазе на катедралата „Александър Невски“. Неин радетел е тогавашният директор на НХГ, който инициира и първата изложба с български икони зад граница, организирана в парижката галерия „Шарпентие“. | БГНЕС

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *