„Селският“ 21406: един много български „Москвич“

През април 1976 г. в България започва да се сглобява новата рестилизирана серия „Москвич“ 2138/2140 с двигатели от 1360/1500 куб. см, която наследява 408 и 412. Моделите с двигател от 1360 куб. см. са спрени от производство през 1979 г., като през следващите близо десет години в Ловеч се монтира само „Москвич“ 2140 Д (версия с дефорсиран двигател, произвеждана предимно у нас, при която използваният бензин А-76 е с по-ниско октаново число). Не след дълго към тази типично българска разновидност е добавена и още една лека заводска модификация, която е създадена точно като за нас. Това е „Москвич“ 21406, също оборудван с дефорсиран двигател 412 ДЭ, чието производство започва в края на 1978 година. Той е предназначен за ползване в селскостопански райони или по-изолирани местности, където преобладават третокласните или черни пътища.

Дефорсираният двигател на този автомобил се отличава с увеличен обем на горивната камера, с което се постига понижаване на степента на сгъстяване oт 8,8:1 на 7,2:1. Така може да се използва бензин с по-ниско октаново число, който в по-малка степен замърсява околната среда с оловни oксиди. По тази причина новата „селска“ (според неофициалното заводско название) модификация бързо намира своите привърженици на родния пазар.

При същия работен обем от 1471 куб. см (какъвто е при стандартния „Москвич“ 2140) автомобилът развива мощност от 68 к. с. при 5800 об/мин (вместо 75 к. с.).

Предимствата на дефорсирания двигател са свързани с по-малкото топлинно и механично натоварване на клапа­ните, главата, буталата, както и способността му да работи с по-евтин бензин. Той е напълно унифициран с базовия, като за намаляването на степента на сгъстяване, са монтирани бутала с изме­нена конфигурация на челата. Кориги­рано е и изпреварването на запалването. Двигателят е оборудван с карбуратор К 126 Н, но може да се използва и карбуратор ДААЗ от „Жигули“.

Външната форма на автомобила не е променена, но поради специфичните условия на експлоатация, за които е предназначен, картерът на двигателя е покрит с щампован стоманен лист, увеличен е предният пътен просвет (както личи и от снимките), използвани са специални усилени пружини в предното окачване и задни ресори от „Москвич“ комби, при които листовете са увеличени от от 6 на 9. Дисковите спирачки на предните колела са заменени с барабанни, които са по-добре защитени от замърсяване и са по-прости за поддръжка.

Средният разход на гориво, също както и при стандартното изпълнение е 8,8 л на 100 км, максималната скорост е 130 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 26 сек.

С появяването на този модел, чувствително намаляват широкоразпространените любителски опити за дефорсиране на двигателя, които в много от случаите не водят до желания ефект. Конструктивните промени в „Москвич“ 21406 дават възможност за неговото по-ефективно използване, независимо от сезона, неблагоприятните климатични условия, както и от вида и състоянието на пътната настилка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Homepage

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *