Napier-Railton: 230 километра в час на писта …преди 90 години

В наши дни малко хора си спомнят, че във времето между двете световни войни сухопътният рекорд за скорост, почти без изключение, се държи от Великобритания. Престижното признание за най-бърза нация в света в този исторически период е един от многото примери, които за пореден път разбиват незаслужено тиражирания мит за така наречения британски консерватизъм.

Рекордите за скорост, реализирани от многобройните автомобилни герои на Острова и техническите им екипи, далеч не се ограничават само със специално подготвени трасета. Тези постижения се реализират буквално навсякъде, където може да се движи един автомобил. И така, освен с най-бързите четириколесни машини в историята, които чупят рекорди на Соленото езеро в северозападната част на американския щат Юта, те успешно демонстрират своя забележителен потенциал и в много по-цивилизована среда. Типичен пример за това е уникалният едноместен болид Napier-Railton, създаден през 1933 година.

Този впечатляващ на външен вид автомобил, оборудван с авиационен двигател W12 с 3 различни изпускателни системи, е проектиран от Рийд Рейлтън по поръчка на Джон Коб, а самата изработка е извършена от фирмата Thomson & Taylor.

Той е управляван от Коб, главно на състезателната писта Брукландс, където през 1935 г. поставя рекорд за най-бърза обиколка за всички времена, достигайки средна скорост от 230,84 км/ч.

Между 1933 и 1937 г. Napier-Railton чупи 47 световни рекорда за скорост на пистите Брукландс във Великобритания, Монтлери във Франция и Бонвил в САЩ. Той се задвижва от двигател Napier Lion W12 с атмосферно пълнене, двойно магнитно запалване и работен обем 23,944 литра в неговата военна версия с повишена степен на сгъстяване 6.1:1 (спецификация на RAF – Кралските военновъздушни сили). Максималната му мощност е 580 к.с. (433 кВт) при 2585 оборота в минута. 12-те цилиндъра са в три реда по четири, което налага и използването на тройна изпускателна система. Несинхронизираната скоростна кутия е тристепенна. Резервоарът за гориво, разположен зад водача е с обем 300 л, а разходът на гориво е приблизително 56 л на 100 км.През 1997 г. уникалният Napier-Railton е купен от Brooklands Museum с финансовата подкрепа на Наследствения фонд на Обединеното кралство и други дарители. Поддържа се в напълно работещо състояние и обикновено е изложен в един от автомобилните навеси на музея. Кара се редовно и обикновено не пропуска участието си на нито една от ежегодните срещи на Goodwood Revival през септември.

В далечната 1949 г. колата е наета от кинокомпанията Romulus и е увековечена на големия екран в игралния филм „Пандора и летящият холандец“.

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *