Мода без мода на „Милано Мода Дона 2025-26“

Автор: Румен Михайлов

Последните посланията на модните гурута, независимо дали те идват от Лондон, Милано, Ню Йорк или Париж

Долче и Габана изкараха манекенките си да купонясват на улицата

Джорджо Армани се връща при корените си, за да търси вдъхновение

„Прада“ купува „Версаче“, за да не го прилапат френските гиганти на лукса

Да си в крак с модата днес означава въобще да не ти пука от модата. Каламбурът е на застаряващите палавници на италианското „прет-а-порте“ Доменико Долче и Стефано Габана. Изръсиха го след тяхното дефиле на завършилата в понеделник в Милано седмица на италианските идеи за дамския гардероб през следващите есен и зима. Обясниха, че се били вдъхновили за колекцията си, наблюдавайки как се носят техните модели в делниците си. Ами обличали се практично, удобно, без ексцесии в скъпи материали, цветове и аксесоари, интригуващо, секси, но без да бъдат вулгарни, понякога в безумни съчетания, но сглобени винаги с вкус. Като много рядко момичетата се придържали към последните посланията на модните гурута, независимо дали те идват от Лондон, Милано, Ню Йорк или Париж.

Значи няма ясни тенденции, а само красиви „парчета“, събрани почти небрежно, без усилие, които слагат край на външния вид, проучен във всеки детайл и дават зелена светлина на по-инстинктивен и реалистичен подход към облеклото. Като действат с извечната цел –  да привлекат погледите на околните, когато се появяват върху симпатични момичета преди всичко по улицата, а не върху подиума на някакво ревю. А за да докажат колко са прави, миналата събота Доменико и Стефано изкараха на асфалта пред театъра „Метропол“, превърнат от тях в постоянно действащ подиум, всичките си манекенки. Те пък заформиха щура дискотека, с диджей на смесителния пулт – бас-китаристката на популярната група „Манескин“ – Виктория Де Анджелис. Момичетата бяха облечени с дрехите, с които бяха дефилирали малко преди това – огромни космати парки, дънкови якета, инкрустирани с бродерии, обемисти парашутни панталони „карго“, отрупани с дантели, микрополи, дантелени потници, кожени тренчкоти, тук-там големи копчета и панделки, вълнени шапки на главите, тениски с щампи,  байкърски ботуши, кожени сандали на висок ток. И събраха десеторно по-многобройна публика от тази, която бе на ревюто.

Все в този дух на отрицание на модата в името на нейното оцеляване, на 90 години „патриархът“ Джорджо Армани пък се върна в началото, при корените си, където има съвсем малко мода и много повече естетика. Каза го сам на заобиколилите го репортери, подчертавайки, че корените, за които говори, са естетически и духовни, а това, което показва, е „дестилат“ на неговите идеи за облекло и на стилистичната му етика.  В интерес на истината никак не му е трудно – Армани е прекарал живота си в създаване на дрехи, които са годни за носене, разумни, неподатливи на актуални тенденции, но които карат този, който ги носи, да се чувства добре. Не правеше изключение и представената на „Милано Мода Дона 2025/26/  колекция, в която „патриархът“ демонстрира последователност от визии с плавни, но добре дефинирани линии, с палта, които се влачат по пода и обемни бомбър-якета, балансирани от прилепнали поли. Имаше костюми от преливаща се коприна и такива от текстурирано кадифе, дълги якета, затворени с жабо, работни костюми за офиса с широки плисирани панталони. А за вечерта? Там идват на власт туниките, бродирани като ветрила, бюстиетата и парео-полите, покрити с кристали и вдъхновени от Изтока – апотеоз на въображението на великия дизайнер.

Стилистът на „Ферагамо“ Максимилиан Дейвис също е работил върху мода, която не е мода, оформена без видими усилия, естествена, направена с малко.  Резултатът – тънки като марля тениски, дълги палта, клинове и пуловери, джапанки от овча кожа, костюми и обувки като през 80-те години на миналия век, когато „прет-а-порте“ все още не бе досадно с взискателността си да го следваш. „Важен е не самият корсет, а как го носите и защо го правите, дали е прищявка на деня или изискан елемент, който е правил елегантни вашите баби и прабаби.“ – така артистичният директор на „Ермано Шервино“ – Ермано Даели обясни „бума“ от корсети и бюстиета на подиумите в Милано през миналата седмица. Неговите са изработени от типични „мъжки платове“ и се носят под мъжки костюми – в тях няма нищо очарователно, но са интересни. А Николета Спаньоли продължава уверено и без да разочарова по утъпкания от нейната баба Луиза Спаньоли – основателка на прочутия едноименен бранд, значи плътно зад онова, което се нрави най-много на дамите, които искат да останат такива – елегантгност, ако може на достъпни цени – още по-добре.

По подобен начин Лавиния Биаджоти следва стъпките на майка си Лаура –  показаните на дефилето й плетени палта с дантелени яки, фустите от кашмир и силуетите от петдесетте години, просто потвърдиха идентичността на марката. Сякаш единствено Франческа Мури, която е начело на „Фиоручи“ от два сезона, излезе от общия тон на преоткриване на откритото чрез създадената от нея лятна колекция, предназначена… за зимата! Учуди, но не предизвика аплодисменти.  Виж, получи ги в изобилие Донатела Версаче, която препотвърди с представената колекция собствената си история, почти без нарцистично самопозоваване и с много вяра в себе си, с увереност, че можеш да превърнеш креативността в безспорна автентична стойност. Наистина връщане към началото на славните за бранда „Версаче“ деветдесет години заформи сестрата на великия Джани и  насели подиума с митични гръцки героини и медузи в златно и червено, които черпят сила от миналото и за това продължават да омагьосват.

Мода без мода в името на модата – да, но все пак италианските лайфстайл-журнали очертаха през изминалите дни в сайтовете си доста тенденции за дамския гардероб през следващите есен и зима, пръкнали се на приключилите в Милано дефилета. А дали са мода или не – въпрос на гледна точка:

Косъм мания

Ако има дреха, която да е присъствала на почти всички подиуми на „Милано Мода Дона 2025/26“, от „Фенди“ до „Тод’с“, от „Гучи“ до „Прада“, това несъмнено е коженото палто. Естествена или изработена от изкуствени материали, но обработени по такъв начин, че да измамят окото, козината възвърна ролята си на символ-статус, но с усещане както за стил, така и за лукс. В минимални версии или с нови форма, в естествени или въображаеми цветове, косъмът даде живот на обгръщащи се палта, в които дамите да намерят през следващите есен и зима сигурно убежище. И за да бъдат забелязани, разбира се.

Дамги върху палто

Говорейки все пак за облекла против настинка с голям стилистичен потенциал, козината, изкуствената, бе предлагана масово в Милано и в най-декадентския си и груб вариант, а именно чрез палтото на петна. Дълго до земята, широко, разкошно, няма значение дали е нахлузено върху чифт големи карго-панталони или върху вечерна рокля. Важното е да бъде показано без страх, както направиха моделите на ревютата на „Роберто Кавали“, „Долче и Габана“, „Версаче“.
Макси трикотажна жилетка

От  „N°21“, от „Дизел“ до „Мисони“, трикотажът е тенденцията, която сякаш се открои в най-голяма степен на подиумите в Милано след козината. И го направи във формата на креативни и изненадващи „овърсайз“ жилетки, в пъстра цветова гама  и в изненадващи текстури, които могат да се комбинират със свръх модерни и забавни „топ“-ове и с поли според сезона. И може би с чифт високи токчета като нова ежедневна униформа, която гони скуката и сивата зима.

Пуловерът „Fair Isle“

Друга дреха против настинка, която след „Милано Мода Дона 2025/26“ май ще изживее втора младост,  е пуловерът в стил „Fair Isle“. Тоест онзи занаятчийски модел, който се произвежда на отдалечен шотландски остров и който се превърна в страхотна зимна класика благодарение на високото си качество и на характерната си геометрична графика. Присъствието му бе констатирано почти навсякъде – „Москино“, „Онитсука Тайгър“, „Марко Римбалди“, „Антеприма“ и т.н.

Кънтри шик стил

Завръща се „кънтри-шик стилът“, защото никога не си е отивал. Тоест може и да не ходите до бутиците през следващите есен и зима – изваждате от гардероба си всички онези дрешки в кънтри шик стил – например ватираното яке, това в стил „Barbour“, блейзърът от туид, кадифените панталони, гумените ботуши и ги „напластявате“ заедно, както биха направили английските кралски особи в шотландския замък „Balmoral“. В името на практичното, класическо и изключително аристократично настроение като това, което бе констатирано при „Макс Мара“ или „Мисони“.

Свръхдекорирани рокли

Облеклото не е обременено само от практичност, то е и атрибут за забава.  Особено когато става въпрос за пищни буйни партита или специални вечери с фойерверки. Ето го перфектният момент да се покажеш в лека и плавна рокля, обсипана с пайети, искрящи апликации, панделки в мини и гигантски размери, с китни 3D цветя. Предложен от „Етро“, „Фенди“, „Долче и Габана“, „Блумарин“ и други брандове този стремеж към разкрасяване в „супер декор“ подлага на изпитание най-креативната и екстравагантна част на всяка жена.

Ресни и кадифе на поразия

Оставайки в полето на купона, несъмнено ресните допринасят за неговото подхранване. Особено ако са съчетани с властващото навсякъде кадифе. Няма нищо по-вдъхновяващо от рокля, от топ, пола или чифт ръкавици, украсени с дълги движещи се нишки от всевъзможни материи, готови да танцуват с всяка твоя стъпка напред. Така играеха по моделите ресните на ревютата на „Ферагамо“, „Ферари“, „Спортмакс“, „Жил Сандер“ и т.н.

Чувственото бельо като тоалет

Вдъхновени са от света на финото и секси дамско бельо, и сигурно не сте забравили, че съблазнителните рокли „par excellence“ ги наричат „slipdress“. Концепция, която се превъплащава във всевъзможни фусти, рокли и цели тоалети, от такива в лъскав сатен, до онези, украсени с дантела, в пастелни цветове та чак до интригуващо черно. Брандове като „Ермано Шервино“, „Блумарин“, „Алберта Ферети“ или „Роберто Кавали“  превърнаха „slipdress” в икона и продължават да го правят за следващите студени месеци.

Романтични цветенца и цветища в изобилие

Някои стилисти го предсказаха още миналата година и потвърждението дойде от приключилите в Милано ревюта –  през 2025 г. тоалетите ще бъдат в плен на флорестичните мотиви. Малки и разпръснати в изобилие или единични и големи върху рокли, понякога, за да подчертаят деколтето, до тези в косата или около врата за нежна украса. Няма граници за тези прости и вечни декоративни мотиви  с детски и ултра-женствен привкус. Вдъхновиха се от тях „Жил Сандер“, „Москино“, „Вивета“ и т.н.

Малката черна рокля

Отдавна се знае, че това е истинска икона, както и фактът, че всяка жена има поне една в гардероба си. Но малката черна рокля не демонстрира признаци да се откаже от почетната си титла на първенец в класа на отличниците и в Милано бе отново предложена в най- различни версии, способни да задоволят всеки вкус, стил или индивидуалност. И тъй като на практика всички я качиха  на модния подиум, от „Бали“ до „Прада“, от „N°21“ до „Версаче“, остава само да бъде направен изборът, който е ваш.

Бордо

Както искате може да го наречете, но той си остава най-популярният нюанс и за следващите есен и зима. Тоест ако искате да сте част от течението на демонстрираните в Милано идеи за тоалетите за студеното време след 7-8 месеца, не можете без бордо. Още повече, че според италианските стилисти през последните сезони дамите пък и господата са се научили как да го комбинират. Но сега те налагат още по-категорична тенденция – в бордо от главата до петите, значи в „total look“ с името на доброто червено френско вино.

А иначе най-голямата новина, изтекла от състоялите се между 25 февруари и трети март в рамките на „Милано Мода Дона 2025/26“ 56 ревюта и 65 презентации, бе тази, че италианският исполин на „прет-а-порте“ – „Прада“ ще купи в обозримото бъдеще забуксувалата легенда на дизайна „Версаче“, само и само да не я прилапат още незаситилите се с италиански модни къщи френски босове на лукса Бернар Арно и Франсоа-Анри Пино.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *