Кой транспорт е най-екологосъобразен?

Пътуванията с влак остават като цяло най-екологосъобразният вид моторизиран пътнически транспорт в Европа — по отношение на емисиите на парникови газове — в сравнение с пътуванията с автомобил или самолет. Това показват две проучвания в областта на транспорта и околната среда, публикувани днес от Европейската агенция за околна среда (ЕАОС).

Пътуване със самолет, влак или автомобил: възможно е не винаги да е ясно кой избор е най-екологосъобразен. В последния годишен доклад по отчетния механизъм за транспорта и околната среда (TERM) за 2020 г. се прави оценка на пътуването с влак и самолет в контекста на усилията за въвеждане на Европейския зелен пакт. Една от целите на Европейския зелен пакт е намаляването на емисиите на парникови газове от транспорта с 90 % до 2050 г. в сравнение с 1990 г. Преминаването към по-устойчив транспорт може да има важен принос за постигането на тази цел. В доклада се посочва, че преминаването от въздушен към железопътен пътнически транспорт може да играе ключова роля.

Въздействие на железопътния и въздушния транспорт върху околната среда.

През 2018 г. на транспорта се падат 25 % от емисиите на парникови газове в ЕС. Емисиите от този сектор идват предимно от автомобилния транспорт (72 %), докато морският и авиационният транспорт имат съответно дял от 14 % и 13 % от емисиите, а железопътният транспорт — 0,4 % (емисии само от дизелови влакове). Освен техния пряк принос за глобалното затопляне и замърсяването на въздуха, се вземат предвид и емисиите, които се отделят по време на производството, преноса и разпределението на енергията, използвана от влаковете и въздухоплавателните средства. Транспортът причинява и емисии на замърсители на въздуха, различни от отработени газове, например от износване на спирачки, колела и гуми или железопътни релси.

Влак или самолет?

В доклада се разглежда по-специално въздействието на железопътния и въздушния транспорт, като и двата формират голяма част от европейския сектор на пътническия транспорт. В оценката се заключава, че железопътният транспорт е най-добрият и най-разумният начин на пътуване, освен ходенето пеша или колоезденето.  Въздействието на авиационните емисии е много по-голямо на база пътникокилометър. В доклада обаче се отбелязва, че полетите не винаги са най-вредният избор. Пътуването с автомобил с бензинов или дизелов двигател, особено ако шофьорът пътува сам, може да бъде по-вредно.

В оценката се заключава, че железопътният транспорт е най-добрият и най-разумният начин на пътуване, освен ходенето пеша или колоезденето.

Въпреки това в доклада се отбелязва, че на по-дълги разстояния екологичните разходи за пътуване с въздушен транспорт са по-малки, тъй като екологичните разходи за кацане и излитане не се променят с разстоянието при директен полет.

Оценката се основава на сравнение на пътуванията между 20 двойки градове в цяла Европа.

В отделно съобщение на ЕАОС, което се основава на проучване, възложено от ЕАОС, също публикувано днес, се посочва, че както железопътният транспорт, така и морският транспорт са видовете моторизиран транспорт с най-нисък въглероден интензитет. Железопътният и водният транспорт имат най-ниски емисии на километър и транспортирана единица, докато въздушният и автомобилният транспорт отделят значително повече емисии.

Въпреки че ефективността на железопътния и авиационния сектор се е подобрила значително през 5-годишния период, обхванат от проучването, ефективността на другите видове транспорт изглежда е в застой. В съобщението също се отбелязва, че преминаването към железопътен и воден транспорт следва да се насърчава, като същевременно се подобри ефективността на всички видове моторизиран транспсорт по отношение на парниковите газове.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *