Възраждат идеята за магистрала „Рила“

Неправителствени организации, представители на бизнеса, на изпълнителната и местната власт ще предложат на правителството и партиите да започне подготовката и изграждането на магистрала „Рила“. Това съобщи бившият министър на траспорта Петър Мутафчиев, сега председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, който заедно с Научно-техническия съюз по транспорт и „Главболгарстрой холдинг“ са организатори на кръгла маса на тема: „Автомагистрала „Рила“ – свързаност, коридори, перспективи“.

Мутафчиев изрази надежда проектът да бъде реализиран в периода 2021-2027 г. Идеята за магистрала „Рила“ е с над десетгодишна история и първоначално тя е била известна като южен обход на София. Според Мутафчиев с осъществяването на проекта ще се постигне свързаност между магистралите „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“, преминавайки край Дупница и Самоков, и ще даде възможност да не се концентрира транзитният трафик през столицата. Мутафчиев напомни, че тази магистрала е част от коридор номер 8 и връзката с Република Северна Македония и Албания. Той изтъкна, че проектът ще има икономически и екологичен ефект. Финансирането на проекта може да стане чрез публично-частно партньорство, смятат Мутафчиев и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов, който участва във форума.

Магистралата ще е дълга над 140 километра и по разчети от 2008 г. на „Главболгарстрой“ ще струва около 485 млн. евро. Ако проектът е смислен, икономически обоснован и ефективен, една от неизползваните възможности в България е публично-частното партньорство или концесионирането, което в последните години стана като мръсна дума, коментира заместник-министърът. Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Апостол Минчев напомни по време на форума, че идеята за магистралата се заражда през 1998-1999 г. като далечен южен обход на София. За тази магистрала и за „Черно море“ се говори от двадесет и повече години и до този момент няма нищо реализирано по тях, изтъкна председателят на пътната агенция. Той посочи сред плюсовете на проекта развитието на туризма в региона и на икономиката като цяло и изрази надежда проектът да се случи в по-близко време.

Концесионирането на автомагистралите в България не може да стане с тази ТОЛ система, която е смесена и не осигурява средствата за финансовата рамка на един справедлив концесионен процес, коментира по-рано пред БНР Петър Мутафчиев. Темата за концесиите на магистралите бе повдигната от лидера на „Има такъв народ“ Слави Трифонов при представянето на проектокабинета на партията. Мутафчиев е на мнение, че концесията не бива да се отрича изцяло. „Виждам, че имаме амбицията да помогнем нашите северномакедонски братя да започнат да се занимават с космонавтика. Аз мисля, че преди да тръгнем заедно към Космоса, трябва да построим един нормален път, който да свързва двете столици. Разстоянието е не повече от 200 километра, а ние пътуваме сума ти часове,“ допълни Мутафчиев.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *