Нощните вещици – жените, които ужасявали нацистите

Полковник Марина Раскова – „съветската Амелия Еърхарт”

Ескадрилата на Нощните вещици е пряка последица от това, че жените в СССР искат да участват активно във военните действия. Много съветски жени се уморили да играят подкрепяща роля по време на войната и искат да участват в битки на фрнтовата линия.

Снимки от Тук

Още от самото начало на войната полковник Марина Раскова, пилот, известна като „съветската Амелия Еърхарт”, започва да получава писма от жени, които искат да се ангажират. Раскова приема много сериозно желанията им и отправя молба към Йосиф Сталин да организира полк от жени пилоти, които да се бият с германците. През октомври 1941 г. той удовлетворява желанието ѝ и нарежда да бъдат създадени три ескадрили, съставени изцяло от жени. Така СССР става първата страна в света, която позволява на жените да летят на бойни мисии. Единствения въздушен отряд, подчинен изцяло на жените е 588-ия нощен бомбардировъчен полк, където всички – от пилота и командира до механика, са жени.

Полкът се събира през 1942 г. в Енгелс, малко градче край Сталинград. Идват около 400 жени, които са на възраст между 17 и 26 години. Тези бъдещи бойни пилоти са посрещнати от Марина Раскова.

Летят към битка на селскостопански самолети

На младите жени са раздадени униформи, които са твърде големи за тях, тъй като просто са предназначени за мъже. Мнозина късат парчета от спалното си бельо и ги пъхат в ботушите си, за да не се изплъзнат от краката им.

Освен това жените са снабдени с остаряло оборудване. Самолетите им са селскостопански машини, които изобщо не са предназначени за битки. Този самолет – Поликарпов По-2, двуместен биплан с отворен кокпит – е направен от шперплат. Той не предлага никаква защита от природните стихии, а през нощта пилотите трябва да стискат зъби и да издържат на температури, близки до нулата, а често и минусови, смразяващи ветрове и риск от измръзнали крайници.

На всичкото отгоре самолетите са толкова малки, че могат да носят само по 2 бомби едновременно и Нощните вещици трябва да изпълняват голям брой мисии, средно по осем на нощ. Надежда Попова – легендарен командир на отряда, която има общо 852 мисии – веднъж изпълнява 18 успешни мисии за една нощ.

Освен това тези самолети са бавни, лесно запалими и нямат никаква броня. Въпреки това обаче те предлагат няколко предимства. Заради примитивната конструкция на самолета той е трудно забележим на радара, а когато се приближи до целта си, пилотът изключва двигателя и се плъзга към целта. Скоростта им на плъзгане е толкова бавна, че на земята почти няма как да бъдат предупредени.

Защо Нощните вещици

Начинът, по който пилотите се плъзгали над целта, напомнял на немците за метла на вещица и така нарекли незабелязаните нападатели Нощните вещици. Германците били толкова уплашени, че отказвали да палят цигара нощем, за да не издадат позицията си на Нощните вещици. 588-ия полк разбрал за прякора си и го приел като повод за гордост.

Германците се страхували от уменията на нощните вещици до толкова, че разпространявали слухове, че съветското правителство повишава зрението на жените с експериментална медицина, за да им даде нещо като котешко нощно виждане. Германското командване реагира, като автоматично дава престижния медал на Железния кръст на всеки германец, който успява да застреля една от Нощните вещици.

Съзнавайки техническите си недостатъци, Нощните вещици летят само през нощта и винаги по три в група: два от самолетите действат като примамки, за да отклонят прожекторите и стрелбата от третия, който има за цел да пусне бомбите. Тази тактика продължава докато и трите самолета не пуснат бомбите си над целта.

Няма магия

По време на войната Нощните вещици губят 23 пилота, включително полковник Раскова, която е чествана с първото държавно погребение на Втората световна война, а прахът е погребан в Кремъл. 23 други пилоти, включително Надежда Попова, получават престижното звание Герой на СССР.Все пак Нощните вещици са изключени от парада за Деня на победата в Москва. Причината? Техните самолети просто са прекалено бавни.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *