Страхил Иванов: Цената на имота не е сред най-важните критерии

Предлагането на уникален имот в публичните сайтове може само да го амортизира като оферта – по-добре е да се предложи директно на клиенти, посочва управителят на „Явлена“

При оценката на един имот се разглеждат множество фактори. В „Явлена“ са систематизирани 50 критерия, например, за избор на къща извън града. Всеки критерий има и по три подкритерия, при които цената на имота не е най-важният. Този коментар направи в предаването „ИмоТиТе“ на Bloomberg TV Bulgaria Страхил Иванов, управител на агенция „Явлена“, създател и бивш председател на Национално сдружение „Недвижими имоти“ (1996-1997 г.).

Той разказа за професионалните предизвикателства на консултантите в бизнеса с имоти и как се правят успешни сделки за 30 години работа в България. Той разкри, че при бизнес сделки самият търси посредник, като се води от добрите практики в защита на интересите на купувачи или продавачи.

„Предоверяването е най-голямата грешка, която съм допускал. Предоставял съм възможности и са злоупотребявали с доверието ми, сподели той. – Не винаги можеш да прецизираш всички рискове в работата с хора. Японците казват, че доверието е най-сериозният капитал и това важи в пълна степен за посредническия бизнес с имоти.“

Иванов потвърди, че никога през годините не е планирал да стане строителен предприемач и да прибави изграждането на жилища към портфолиото от услуги. „Това е част от моя забранителен списък. Човек никога не може да бъде компетентен във всички сфери. През годините съм видял много хора, които по този начин са фалирали. Бих искал да съм добър в едно – това, което правя“, посочи Страхил Иванов, който основава „Явлена“ през 1992 г.

Според него добавъчната стойност в строителството е оценката и съобщи, че и сега компанията разполага с 30 оценители, които са в структурата и предоставят услуги на банки. Страхил Иванов разкри, че никога не е искал да се занимава и с предприемачество, което изисква други похвати и технологии извън посредническата дейност.

Той разкри какъв е пътят в бизнеса на професионалния посредник. По думите му първо трябва да се провери документацията на имота, да се опишат предимствата и недостатъците му, да се определят рисковете по отношение на презентацията и да се изготви рекламна стратегия.

„Предлагането на трофеен, уникален имот в публичните сайтове може само да го амортизира като оферта. По-добрият подход е да се предложи директно на клиенти. Всеки посредник с минимум 3-4 години опит би трябвало да е изградил свой кръг от поне 100 човека, които му се доверяват“, смята мениджърът.

Управителят на „Явлена“ посъветва собствениците, които пристъпват към продажба, първо да освежат и презентират добре жилището. Ако продавачът не бърза, може да пристъпи към подобрение на имота, което ще повиши стойността му. Към купувачите съветът му е следният: „Винаги бих извикал компетентно лице, което да ми даде съвет за състоянието на радиаторите, топлоизолацията, щранговете на водоснабдителната система и др.“.

Как се роди идеята за основаване на агенция „Явлена“? Коя е първата сделка с имот на Страхил Иванов? Коя е най-трудната сделка в бизнеса с недвижимости? Откъде черпи мотивация бизнесменът? Какво е бъдещето на брокерската професия в условията на ускорена дигитализация?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria!

Всички гости на предаването „ИмоТиТе“ вижте тук.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *