Това е деветата жалба срещу АМ Струма, само в рамктие на два месеца, която зеленият активист Андрей Ковачев подава във Въхровния административен съд.
На 9 май Андрей Ковачев – бивш главен съветник на Борислав Сандов и Тома Белев по време на мандата им като министър и заместник министър на околната среда и водите, е подал във Върховния административен съд още една, девета, жалба срещу довършването на АМ Струма през Кресненското дефиле.
Както Еко Новини вече съобщи, Ковачев, неговата неправителствена организация „Сдружение за дива природа Балкани“, която е част от коалиция „За да остане природа в България“, и зеленият активист Димитър Василев – Велин само през месец март са завели осем дела срещу довършването на магистралата.
Новата жалба е срещу издаденото преди няколко дни, от Министерство на регионалното развитие, разрешение за доизграждане на пътен възел Кресна. Това стана възможно след като общинският съвет на Кресна прехвърли безвъзмездно на държавата 10 декара общински имот.
Този акт на общинските съветници категорично опровергава твърденията на еколозите, че хората от региона не желаят магистрала.
Единствените, които се противопоставят са зелените и рафтърите. Първите имат лобистки интереси за швейцарският проект от два тунела. Другите, както се разбра, са построили незаконно цял туристически комплекс в защитена зона по Натура, без никакви разрешения.
Статистиката на МВР показва, че по двупосочния път в Кресненското дефиле, за периода 2008-2022г.са загинали 71 човека, а тежко ранените са 386. В този вид съществуващият път е най-смъртоносният в цяла Европа. Магистралата трябваше да е готова още през 2004 г., но поради открития саботаж на зелените неправителствени организации и отделни еколози, като Андрей Ковачев и Димитър Василев, тя все още не е довършена.
Цялата поредица от жалби, които са подадени от зелените, са с един мотив – за нарушения на местообитанията на влечуги и земноводни.
Те обжалваха и изработения и приет през 2017 година доклад за оценка въздействието върху околната среда. Съдът през 2018 г. отхвърля жалбите им, а от тогава участъкът премина през всички законови екологични процедури.
Както си вижда обаче, еколозите упорито се опитват да спрат проекта, въпреки човешките жертви и въпреки че са спазени всички екологични изисквания.