Кога и в България ще има финансови стимули за покупка на електромобили?

Финансови стимули за покупка на електромобили ще увеличат броя им в страната лавинообразно. Това каза арх. Любомир Станиславов, председател на УС на Automotive Cluster Bulgaria, в ефира на предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Той посочи, че България следва тенденциите в Западна Европа за електрическа мобилност, но доста по-бавно, най-вече заради липсата на финансови стимули за покупките на електромобили. Те заемат 10-12% от новите продажби в Европа, като в северните страни този процент е над 60%, а в България е под 10%. Ако се включи вносът на употребявани електромобили, делът в България се приближава до европейските.

„В момента, в който се появят стимулите за покупка на нови автомобили, нарастването ще бъде лавинообразно. Това е направено от много държави по много начини – трябва да изберем една практика и да я приложим. Заедно с нашите колеги от Automotive Cluster Bulgaria вече сме предложили такава формула“, каза Станиславов.

„Най-добрата политика е тази в Румъния – с 10 000 евро стимул за закупуване на нов електромобил плюс 1500 евро при едновременно връщане на стар традиционен автомобил“, каза Станиславов. Не трябва да се набляга само на този стимул, смята той, но и препоръчва да се рекламират ползите от притежаването и управлението на такъв автомобил, като значително намалена поддръжка и по-евтино зареждане с енергия.

„Цялата стойност на притежаването на такова превозно средство е много по-малка. Единственият препъникамък е първоначалната инвестиция за закупуване“, посочи гостът.

Румъния успява не само да поддържа развитието на автомобилната си индустрия по този начин, но и да разшири пазара си за автомобили, който е вторият по големина в Централна и Източна Европа.

Тенденцията в близките години е за поскъпване на традиционните автомобили и най-вероятно поевтиняване на електромобилите, но основният проблем ще остане – мрежата от зарядни станции, каза Станиславов. Докато Гърция планира мрежа от 100 хиляди станции до 2030 г., в България мрежата се състои от около 2000 станции, болшинството от които са бавни, с променлив ток.

„Трябва да се инвестира и да бъде създадена публична инфраструктура от бързозарядни станции, която да покрие цялата държава, така че от всяка една точка да се стига до всяка една друга точка с електромобил. Това нито е толкова сложно, нито толкова скъпо“, коментира той.

Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *