Учени доказаха: Дрямката през деня е полезна за мозъка

Кратка дрямка през деня е полезна за мозъка, категорични са изследователи от Университетския колеж в Лондон, цитирани от BBC.

Екипът е установил, че мозъкът на редовно подремващите  хора е по-голям с 15 кубични сантиметра, което се равнява на забавяне на стареенето с между три и шест години.

Изследователите използвали интелигентна техника, за да докажат, че дрямката е полезна. Те направили гигантски естествен експеримент, основан на ДНК – генетичния код, с който се раждаме.  Екипът използвал данни от 35 000 души на възраст от 40 до 69 години, участващи в проекта „Биобанка на Обединеното кралство“ и просто сравнил генетичните „дремещи“ и „недремещи“.

Резултатите, публикувани в списание Sleep Health, показали разлика от 15 кубически сантиметра – еквивалентна на 2,6 до 6,5 години стареене.

Професор Тара Спийс-Джоунс от Единбургския университет и президент на Британската асоциация по неврология смята, че „интересните“ резултати от изследването показват „малко, но значително увеличение на обема на мозъка“ и „допълват данните, които показват, че сънят е важен за здравето на мозъка“.

Въпреки това учените препоръчват дрямката да е по-кратка от половин час и допълват, че дневният сън е труден в много професии, като работната култура често не одобрява тази практика.

„Предполагаме, че всеки може да има някаква полза от дрямката“, заяви д-р Виктория Гарфийлд. Тя определя откритията като „нови и доста вълнуващи“.

Според д-р Гарфийлд, съветът за дрямка е лесен за изпълнение в сравнение с отслабването или физическите упражнения, които са трудни за много хора.

Доказано е, че дрямката е от решаващо значение за развитието на бебетата, става все по-рядко срещана с напредването на възрастта, а след пенсиониране, популярността ѝ отново нараства – 27% от хората над 65 години съобщават, че си подремват през деня.

Мозъкът се свива естествено с възрастта, но дали дрямката може да помогне за предотвратяване на болести като Алцхаймер – науката все още се нуждае от допълнителни изследвания.

Цялостното здраве на мозъка е важно за предпазване от деменция, а това състояние е свързано с нарушенията на съня. Изследователите предполагат, че лошият сън уврежда мозъка с течение на времето, като предизвиква възпаления и засяга връзките между мозъчните клетки.

„По този начин редовната дрямка би могла да предпази от невродегенерация, като компенсира недостига на сън“, каза изследователката Валентина Паз.

Д-р Гарфийлд обаче не смята да си подрямва на работното място и предпочита други начини за освежаване на мозъка си. „Честно казано, предпочитам да прекарам 30 минути в упражнения, отколкото в дрямка, вероятно ще препоръчам и на майка ми да го прави.“, допълва експертът.