Зукърбърг отново се прицелва към Китай

В края на 2021 г. Марк Зукърбърг имаше въпрос за онези, които работеха по стратегията на Meta Platforms за очилата за виртуална реалност: Ако Apple може да продава iPhone в Китай, а Tesla може да продава колите си там, защо ние да не можем да продаваме нашите устройства?

Въпросът, отправен по време на видео разговор, е довел до усилия от страна на Meta да рестартира своя бизнес в Китай като продава своите очила Quest в страната, твърди източник, запознат с въпроса. Това се е случило повече от десетилетие, след като Facebook беше блокиран там.

Компанията е провела разговори с няколко китайски технологични компании и е постигнала напредък с гиганта в създаването на видео игри Tencent Holdings, посочват източници, запознати със случващото се. Но усилията са изправени пред предизвикателства, отчасти защото китайски директори се опасяват, че Зукърбърг не е смятан за особено приятелски настроен към Китай, смятат източници, запознати с въпроса.

В последните години основателят на Meta обвини Китай в кражбата на технологии и че се възползва от ByteDance – китайският собственик на платформата за кратки видеа TikTok. Това подкопа усилията на Зукърбърг да се опита да омае Пекин през 2016 г. и засили негативните мнения за предприемача в страната, твърдят източниците.

Зукърбърг по време на събитието за виртуална реалност на Meta. Снимка: Bloomberg Зукърбърг по време на събитието за виртуална реалност на Meta. Снимка: Bloomberg

Начинът, по който възприемат Зукърбърг, може да засили несигурността относно това дали Meta и нейният партньор ще кандидатстват за лицензи и ще получат одобрение на продуктите и услугите си в Китай, смятат някои източници.

Отказът на Meta да се съобрази с правилата за цензура на Пекин доведе до това, че услугите ѝ бяха блокирани през 2009 г. И Facebook, и Twitter бяха блокирани през въпросната година, след вълнения в района Синдзян, а държавните медии заявиха, че социалните мрежи са използвани, за да се подклаждат бунтове.

След това Китай засегна контрола си върху онлайн съдържанието.

Потенциални партньори, които водят преговори с Meta, също са обсъдили вътрешно опасенията за това как Meta може да реагира на евентуални бъдещи рестрикции върху съдържанието за виртуална реалност – сегмент, който Пекин планира да регулира, казват източниците.

Говорител на Meta е отказал да коментира въпроса. Tencent не е отговорила на запитването за коментар.

Партньорството може да е от полза както за Tencent, така и за Meta. Огромният потребителски пазар в Китай може да помогне на Meta да възстанови част от милиардите дорари, които инвестира в разработката на очила, софтуер и приложения за метавселената.

Tesla и Apple зависят от страната за голяма част от общото си производство и продажби. По-рано тази година главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск и главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук се срещнаха с високопоставени китайски представители по време на пътувания до Пекин.

И все пак, докато Meta се опитва да се насочи към Китай, много американски компании правят преоценка на своите връзки със страната. Apple прехвърля част от производството си извън Китай, който отдавна доминира в нейните вериги на доставките.

Директори на Tencent разгорещено са обсъждали дали да се обединят с Meta, докато са коментирали стратеги в края на миналата година, казват източници, запознати с въпроса. Председателят на Tencent Пони Ма е решил все пак да продължи с преговорите и да види какви подробности може да научи, посочва един от източниците.

Едно от предизвикателствата е как Meta ще пусне съдържание в Китай, казват източниците. По думите им на потребителите вероятно ще бъде предоставено съдържание, изолирано от глобалните предложения на Meta, докато Tencent също ще се стреми да вкара своите собствени продукти в очилата.

Допълнителни усложнения за сделка са намалените потребителски разходи в Китай и оперативните проблеми като обработката на потребителски данни. Китай все повече ограничава изпращането на данни извън страната.

Това е поредният от няколко опита на Meta отново да влезе в Китай. Facebook остава блокиран в страната с 1,4 млрд. жители, както и WhatsApp и Instagram, макар че компанията генерира приходи от китайски компании, рекламиращи се във Facebook.

Компанията е ухажвала китайските власти и е наела ръководител на политиката за Китай с добри връзки в страната. През 2016 г. Зукърбърг изненсе няколко речи на китайски и дори направи кратък джогинг в изпълнения със смог Пекин, без да ползва маска, което предизвика вълнение онлайн.

Но през 2019 г. Зукърбърг каза на студенти в Университета Джорджтаун във Вашингтон, окръг Колумбия, че TikTok не споделя ангажимента на Facebook към свободата на изразяване и представлява риск за американските ценности и технологичното превъзходство.

Той е подчертал това послание зад кулисите на срещи с американски представители на властите във Вашингтон през същата година, включително на частна вечеря с тогавашния президент Тръмп, съобщи Wall Street Journal. Говорител на Meta по това време каза, че Зукърбърг не си спомня да е обсъждал TikTok на вечерята.

През 2020 г. по време изслушването пред Камарата на представителите с лидерите на Amazon.com, Apple и Google, Зукърбърг отиде по-далеч от останалите директори в коментирането на технологичното напрежение между САЩ и Китай, като осъди кражбата на интелектуална собственост от Китай.

„Смятам, че е добре документирано, че китайското правителство краде технологии от американски компании“, каза той.

Главният изпълнителен директор на Meta Platforms Inc. Марк Зукърбърг. Снимка: Bloomberg Главният изпълнителен директор на Meta Platforms Inc. Марк Зукърбърг. Снимка: Bloomberg

Администрацията на киберпространството на Китай – основният интернет регулатор в страната, не е отговорил на запитването за коментар.

След видео обаждането на Зукърбърг относно стратегията за очилата през 2021 г., в края на миналата година Meta е започнала преговори с няколко китайски технологични компании, включително Tencent, производителя на персонални компютри Lenovo Group и някои производители на смартфони, казват източници, запознати с въпроса.

Според тях сделка с Tencent би направила китайската компания ексклузивен търговец на очилата на Meta, включително на предстоящия модел Quest 3. Tencent ще получи нов източник на приходи и възможност да се възползва от бизнеса с хардуер за виртуална реалност. Някои от външните ѝ екипи и студиа, в които е инвестирала, са разработвали игри за виртуална реалност, но не са имали устройство, на което да ги предлагат.

Ако партньорството се случи, Meta вероятно ще се конкурира и с местни конкуренти, които доминират на китайския пазар. Те включват ByteDance, чието устройство Pico е водещо на пазара с 43% от продажбите за миналата година по данни на компанията за пазарни проучвания Counterpoint.

Конкуренцията между Meta и Pico се засилва в световен мащаб. Очилата на Pico се предлагат в Европа и Азия. Говорител на ByteDance не е отговорил на въпрос дали планира да пусне Pico в САЩ.

Другите конкуренти включват Sony Group, чиИто PlayStation VR2 бяха пуснати в Китай през февруари, и Apple. Очилата Vision Pro на Apple бяха представени през юли, като ще бъдат пуснати в продажба в САЩ в началото на следващата година, последвани от продажби в други страни скоро след това. Анализатори очакват, че устройството ще се появи и в Китай, като Apple ще набавя компоненти от китайски доставчици и ще ги сглобява там.

 

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *