Държава и бизнес се скараха за опасните асансьори

Държавата и фирмите, занимаващи се с ремонти, поддръжка и надзор на пътнически и товарни подемни съоръжения, влязоха в абсурден спор по въпроса колко са опасните асансьори в страната.

Представители на асансьорния бизнес твърдят, че в България се движат над 90 000 опасни асансьора, които без отлагане трябва да се спрат, за да бъдат основно ремонтирани, реновирани или направо заменени с нови. Тази внушителна бройка всъщност се цитира неизменно поне от 3 години, но предупрежденията зачестиха около Нова година. Вероятното защото от 1 януари 2024 г. е в сила изискване, според което всеки асансьор трябва да е снадбен със специален щит, а ако предпазното приспособление липсва, следват принудително спиране спиране и глоба. В тази връзка отговорният контролен орган – Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН), предупреди, че започва масирани проверки.

Защита

ДАМНТ дава отчет за проверките, свързани с наличието на предпазен щит под кабината на асансьора (става дума да метална преграда, която е предназначена за случаи, когато пътник се опитва да се измъкне от заседнала между стълбищните площадки кабина и има риск да падне в шахтата).

Изискването за щита е старо – залегна в наредба още през 2014 г. Всъщност по-новите модели фабрично си имат такава защита, а за по-старите асансьори бе даден срок до края на 2023 г. да бъдат снабдени с предпазната преграда. 10-годишният гратисен период вече изтече и сега следват санкции за нарушителите.

Кога се стига до спиране?

Миналото лято агенцията даде подробна информация за акция за проверка на техническата безопасност на асансьори в жилищни сгради на територията на гр. Видин, която илюстрира някои от основанията за „запечатване“. Инспекторите са проверили 34 съоръжения и са спрели 14 от тях по следните причини:

– не е извършен задължителният годишен технически преглед;

– ползвателите са допуснали асансьорите да се поддържат от лице, което не е вписано в регистъра на ДАМНТ и няма лиценз за такава дейност;

. напукана външна изолация на флексир кабел;

– неработещо устройство за двустранна разговорна връзка в кабината на асансьора (ако човек заседне – заради спиране на тока или заради повреда, да може да извика помощ) .

От 1 януари към основанията за спиране се добавя и липсата на щит. От ДАМТН уверяват, че ще бдят за сигурността на асансьорите и ще затегнат контрола върху поддържащите и надзорните фирми.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *