С 20% поскъпва природният газ

Цената на природния газ на едро поскъпна с 20 на сто от вчера. Това реши окончателно Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). През юни един магаватчас синьо гориво ще се продава за 45,27 лв. По-рано вчера „Булгаргаз“ поискаха 20-процентното поскъпване. От регулатора съобщиха, че това няма да доведе до промяна в цената на тока, парното и топлата вода. Това обаче най-вероятно ще е само за юни, защото топлофикациите вече поискаха поскъпване на парното от 1 юли, а електроразпределителните дружеста – на тока.
Категорично топлофикациите нямат никакви основания да искат по-висока цена на парното, заяви омбудсманът Диана Ковачева по БНТ и потвърди, че вече е възразила пред КЕВР. „Топлофикациите предлагат драстично увеличение на цените на парното за следващия сезон и не разбирам на какво отгоре искат подобни цени. Например топлофикацията във Велико Търново иска 71% увеличение, в Бургас – 32%, в Перник – 61%, във Враца – 41%, в София – 15%“, припомни тя. Ковачева е категорична, че подобно увеличение е немотивирано, защото не кореспондира с повишено качество на услугите. Смятам, че подобно драстично увеличение в условия, в които хората имат финансови затруднения, по никакъв начин не може да бъде обосновано и очаквам КЕВР да отхвърли тези немотивирани искания, заяви тя.
От доклада на КЕВР, оповестен миналата седмица, стана ясно, че разчетите на регулатора са за по-ниски от исканите от топлофикациите цени. От Асоциацията на топлофикационните дружества в България (АТДБ) пък заявиха, че не очакват регулаторният орган да увеличи значително цената на предлаганите услуги.
Според омбудсмана наредбата за цените на топлофикациите, на топлоснабдяването и на топлинната енергия трябва да бъде променена, защото прогнозните елементи са изключително много. „Неудачно е да се променя цената на топлинната енергия само веднъж в годината, при условие че цената на природния газ всеки месец се променя, което означава, че хората или надплащат, или пък после трябва да доплащат. Необходима е ревизия на тази наредба“, категорична е Ковачева.
Омбудсманът съобщи, че хората продължават да се оплакват, че не разбират изравнителните си сметки, но се надява, че топлофикациите са оправили фактурите, за да бъдат разбираеми за потребителите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *