Летецът Николай Калайджиев се готви за полет в Космоса

Надежда УШЕВА

автор:Дума

Николай Калайджиев подобри световния рекорд на „Гинес“ за най-много излитания и кацания с ултралек самолет. Само за час той успя да направи 40 обиколки на височина малко над 300 м в небето над летището в габровското село Драгановци. Досегашният рекорд е 36 обиколки и е поставен през 2021 г. от английски пилот. Това не е първо постижение за амбициозния 35-годишен летец от Военновъздушните сили на България, който преди година става световен рекордьор на Международната федерация по аеронавтика. „Това, което прави той, не е за него, то е за младите, които ще го следват. Авиацията, Космосът, всичко е пред тях. Той дава пример как трябва да се преследват цели“, отбеляза бригаден генерал Спас Спасов, председател на фондация „Български военновъздушни сили“.
Калайджиев вярва, че с труд и постоянство всяка мечта може да се постигне и че един ден ще бъде третият българин, покорил Космоса. Той е военен и лицензиран граждански и акробатичен пилот – носител на световен рекорд със самолет на FAI от 2021 г. Роден е в Асеновград, но живее в София. Искам да благодаря на моята съпруга, на семейството и на целия ни екип. Защото успехът за подобряването на втория световен рекорд е на всички нас, казва първенецът и бърза да спомене с признателност: община Габрово, кмета Таня Христова, домакините Николинка, Мирослав и Ива Хинкови, Иновативен център „Амбициозно Габрово“, Иво Табаков – пилот и собственик на самолета за рекорда, Албена Станчева, Момчил Риладжиев – пилот, Свилен Христов – фотограф, Христо Добрев – пилот, Мирослав Гечев – човека, който му намира спонсори, Любомир Минчев, Иван Житиянов, Ирина Маринова-Иванова, Димитър Балабанов – Vr city, които осигуряват всичките камери, Деян Тодоров, Чавдар Методиев, Telelink, Telelink Business Services, Мехатроника, ЕТ Румяна Хинкова, Sky School Shumen, Владимир Тодоров, Венцислав Петров, Васил Георгиев, Никола Димитров, Християн Стоянов, Елена Илиева, Пламен Христов, Деси и Вълко Пингелови – които изработват плакати и картички за автографите, МВР и Пожарна безопасност – Габрово, и още други доброволци.

Военният пилот обича родината си и винаги е готов да служи и да даде живота си за нея

– Колко време се готвихте за новия Ви успех? В какво се състои подготовката?
– По-малко от месец, като летателната ми тренировка по това, което изпълнявах на рекорда, беше 2,15 ч. Пълен час не съм правил на тренировките, не исках да натоварвам техниката, понеже имах съмнение дали ще издържи, колкото и странно да звучи. Техниката не може да издържи, а човешкият организъм може. Това, че не съм правил пълен час тренировка, е и малък риск, защото, ако на събитието на 15 октомври се беше случил някакъв отказ, щях да разочаровам всички гости на летището.
Подготовката, освен летателна, е и физическа. Тренирах по два часа на ден и почти всеки ден ходих на сауна. Нормалното ми тегло е 76 кг. За да сваля до 72 кг, трябваше да стопя и мускулна маса. За храната се ограничавах доста откъм количество и разнообразие.
– При излитането сте имали напрежение, проблем с техниката на пилотиране, как го овладяхте?
– Летенето и изпълнението на рекорда е нормален полет за мен, единствено се притеснявах дали всички камери ще запишат подобряването на световния рекорд на „Гинес“. Преди да започна, при пускането на камерите, едната блокира и трябваше да я свалям, за да я рестартирам и да я пусна отново. След като всичко вече записваше, имаше условия да се обърна към камерите в самолета и да кажа – аз съм пилотът Николай Калайджиев и ще подобря световния рекорд на „Гинес“ на 15 октомври 2022 г. След като направих това и имах информация по радиото, че всичко по земята работи и записва, отброихме 3, 2, 1 и получих сигнал за старт.
– Какви качества трябва да притежава един пилот, за да се справя с екстремни обстоятелства?
– На първо място – да има добра основа за кацане, за усет към самолета. Аз съм я получил още като курсант в Долна Митрополия, като летец-пилот във Военновъздушните сили. Имаш ли добра основа, лесно се научават нови неща. Много важно е и летецът да е спокоен, за да мисли трезво и да взима бързо най-правилното решение.
– Кажете за самолета, с който подобрихте рекорда. Важни ли са моделът, годината на производство, изобщо техниката за постиженията?

– Да, от значение е самолетът. Интересното е, че самолетът, с който е направен първият рекорд, е много добре изготвен. Конкретно за рекорда и реално аз печеля не в набора на височина, а в снижението, там се виждат уменията на пилота – как пилотира и как вижда земята при кацане.
– Вярно ли е, че тренирате вече и за космонавт? Какви са амбициите Ви?
– Да, причините да подобрявам тези световни рекорди са, че много обичам да летя. Обичам и да се състезавам, и да браня първите си места. И третата причина е точно Космосът. Тези рекорди ги поставям, за да покажа, че имам летателни умения и физическа подготовка да бъда астронавт или космонавт. Има и други, които работят в тази насока, като Татяна Иванова. Това е хубаво, защото така България показва, че има талантливи хора, които искат да полетят в Космоса.
– Вероятно планирате поставянето и на други рекорди?
– За 2023 г. план минимум е един световен рекорд, план максимум – два световни рекорда, като с тези събития целим да привлечем вниманието на обществеността и на младите, за да се занимават с авиация.
– Как се насочихте към тази професия? Това Вашата детска мечта ли беше?
– Не, не е детска мечта. Реших да стана летец на 23 години. И когато за първи път пилотирах самолет, разбрах, че това е моето нещо.
– Какво е да си военен пилот в наши дни? Ако трябва да се направи паралел – преди 20-30 години и сега. Променило ли се е нещо в подготовката, в условията, в изискванията, в отговорността?
– Различно е. И времето е различно. Но едно нещо остава еднакво – военният пилот обича родината си, и винаги е готов да служи и да даде живота си за нея.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.