ЖП линията София-Скопие: мисия не/възможна

Служебният премиер на България Гълъб Донев заедно с македонския си колега Димитър Ковачевски присъстваха на началото на изграждането на жп линията между Куманово и Крива Паланка. Отсечката е част от стратегическия Коридор 8, свързващ Адриатическо и Черно море през държавите Италия, Албания, Северна Македония и България. Тя е част и от трасето между София и Скопие.

Идеята да се свържат София и Скопие съществува от 1869г.

Под натиска на Англия ,Германия и Русия за свързване на Цариград с Европа Турция решава да построи влакова линия. Нейното направление е Цариград-Одрин-Пловдив-Септември -София-Белград. Като отклонение от това основно трасе през 1872 година Османската империя отпуска заем и сключва договор с Източната компания на барон Хирш за изграждане на жп линия София-Кюстендил -Скопие .Която да се свърже с линията Солун -Скопие Митровица. Строителството започва през 1873г. Поради политическата несигурност и липса на контрол  заема е разграбен и проекта пропада. Но въпреки всички трудности и нежелание от страна на Великите сили, до 1910г. Царство България построява отсечката София-Гюешево. Като влага  огромната за тогава сума 12.5 милиона лева. Парите са оправдани, защото свързват български изконни територии.

Великите сили провалят проекта.

Намерението на българското правителство да свърже София със Скопие, и оттам до албанското пристанище Вльора, е саботирано от Австро-Унгария, Сърбия и Гърция. Те имат интерес от слаба България и силно влияние в Македония. Техният страх е, че така България ще увеличи възможността  за освобождаването на Македония от Османското иго и приобщаване на тези български земи към Царството. Нещо, което се случва през 1912 г. После следват войните – Балканската, Междусъюзническата  и Първата световна. Ние губим и сме принудени да подпишем загробващия България Ньойски договор. Гърция и Сърбия заграбват съответно Егейска и Вардарска Македония и идеята за жп линия е забравена до 1941г. Тогава към Царство България са присъединени Вардарска и Егейска Македония. И като част от българската държава Скопие трябва да се свърже със София. За периода 1941 -1944г. са изградени 22 километра жп линии откъм македонската страна , от Куманово към Гюешево. Дори е започнато пробиването на тунел, който в последствие е изоставен. До към 1947 година е имало някакво  епизодично строителство. Но от тогава всичко е замразено .И така до ден днешен.

Каква е сегашната ситуация? 

Към момента от жп линията е построена отсечката Скопие Куманово От почти 7 години се строи  и участъка Куманово-Беляковце. Трасето е с дължина 32 километра. В процес на проектиране е удължаване на линията до Крива паланка. Тя ще е с 50 моста и 24 тунела.

Последен и най-труден участък е Крива паланка-Гюешево. Там, 24-километровото трасе минава само през планини. Предпроектните проучвания показват, че ще трябва да се пробият 100 тунела с различна дължина. Като буквално се редуват тунел-виодукт-тунел. Стойността и времето за строителство все още са напълно неясни. Ще  има и екологични проблеми, защото се минава през горски територии. Предвид огромните земни и пробивни дейности цената се очаква да е над 1 милиард евро.

Дали този проект ще се реализира зависи  отново от политически интереси и одобрението от Европа. Надали Гърция и Сърбия ще са много доволни от  бъдещи трайни и силни икономически връзки между България и Македония.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.