Sony, Samsung, BMW: технологичните компании и автоконцерните в битка за автомобила на бъдещето

Автомобилната индустрия доминира на изложението за технологии CES. Но за автомобила на бъдещето браншът се нуждае от софтуер и сензори

Сцената в изложбения център в Лас Вегас е затъмнена. Изведнъж светват два прожектора. Малко по-късно към публиката на водещото технологично изложение CES се насочва автомобил. Afeela – така Sony нарича прототипа, с който японската технологична компания иска да навлезе в автомобилната индустрия.

„Това е само началото“, обяви Ясухиде Мизуно в сряда, цитиран от германския Handelsblatt. Той ръководи съвместното предприятие на Sony с производителя на автомобили Honda. Заедно компаниите искат да разработят самоуправляващ се електрически автомобил. Предварителните поръчки ще могат да се правят през първата половина на 2025 г., а първите автомобили ще бъдат доставени през пролетта на 2026 г.

Sony и Honda са си осигурили допълнителни партньори за амбициозния проект. Компанията за чипове Qualcomm предоставя полупроводниците за автомобила. „Радваме се, че можем да помогнем на проекта“, заяви главният изпълнителен директор на Qualcomm Кристиано Амон. Очаква се разработчикът на игри Epic, който е известен с хитове като Fortnite, да осигури забавленията по време на пътуванията.

Samsung, Sony и BMW се борят на CES за автомобила на бъдещето 

Сътрудничеството между японския технологичен гигант и производителя на автомобили е сигнал. А търговският панаир CES показва: технологичните корпорации навлизат на шеста предавка в автомобилния сектор.

Но в същото време представеният от Sony автомобил показва, че това не е възможно без партньорства. „Sony умишлено привлече партньор от автомобилната индустрия. Honda разполага със сервизна мрежа и пазарен опит, които липсват на Sony“, казва Щефан Дурах, ръководител на отдела за разработка на потребителски интерфейс и потребителско изживяване на „Новия клас“ – предстоящото поколение автомобили на BMW.

В момента новите марки автомобили растат като гъби 

„Технологичните гиганти се насочиха към автомобилния сектор. Но техните пълни обещания не се сбъднаха“, казва той. Например, технологичните корпорации отдавна се подиграват за „софтуерната зоологическа градина“ на производителите на автомобили. „Междувременно те осъзнаха колко сложен е автомобилният продукт“.  Peugeot Inception Concept. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg  Peugeot Inception Concept. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg

Новите предложения, като например Google Automotive Services, които бяха пуснати с много шум, не са завладели пазара, казва Дурах, но сега са едно от многото решения. Автомобилът на Apple от Купертино все още ще се чака дълго. А дори Tesla, която последователно изгражда собствени архитектури и софтуерни решения, достига своите граници.

„Има ли смисъл да се разработва целият софтуер вътре в компанията? Или да предадете всичко на партньорите? Не мисля, че е така“, казва Дурах. „Важното е да има добра комбинация. И да не губим интерфейса с клиентите“. Вземете за пример BMW: мюнхенската компания ще интегрира магазина за приложения на Faurecia в бъдеще. Но: „Ние сами разработваме потребителския интерфейс“, казва Дурах. „Автомобилът винаги трябва да изглежда като BMW“.

Според Дюрах е ясно, че през 2023 г. пазарът ще бъде изправен пред големи промени: „В момента новите марки автомобили растат като гъби изпод земята. Но конкуренцията остава жестока“. Изграждането на автомобилна марка от нулата може да бъде позволено само на технологични играчи с много дълбоки джобове. И дори тогава често съществува заплаха от разочарование: „Възвръщаемостта в автомобилния бизнес далеч не е толкова лесна, колкото си представят някои в Силициевата долина“.

В средносрочен план автономното шофиране остава възможност

Важна тема за бъдещето е автономното шофиране. 2022 г. беше година на сътресения. Затварянето на Argo AI от Ford и VW погреба основен играч. През това десетилетие Ford планира да съсредоточи усилията си за разработване на системи за подпомагане на водача (наречени нива 2 и 3), а не на напълно автономни автомобили (ниво 4).

Много големи производители на автомобили са разочаровани от темповете на развитие. Но на CES никой играч не пожела да отпише темата. „Разработките поглъщат много пари, които Ford например би предпочел да инвестира в преминаването към електрическата мобилност“, обяснява главният анализатор на Guidehouse Сам Абуелсамид. „Но технологията предлага огромен потенциал за приходи за тези, които я овладеят“.

Консултантската компания McKinsey например смята, че по-нататъшното развитие на усъвършенстваните системи за подпомагане на водача до автономно шофиране ще бъде „значителен източник на приходи за автомобилната индустрия“ в бъдеще. Очаква се пазарът да нараства с 15 до 20% годишно, от около 50 млрд. долара днес до 300-400 млрд. долара през 2035 г. „Функциите от ниво 4, т.е. шофирането без шофьор при определени условия, ще носят по-голямата част от приходите“, казва McKinsey.

Сред германските производители особено напред е Mercedes-Benz. Още през следващите седмици компанията от Щутгарт очаква нейният автопилот да бъде одобрен за ниво 3 в първия щат на САЩ, което ще позволи на шофьорите на S-класата да гледат видеоклипове или да редактират имейли по време на шофиране. По този начин Mercedes ще бъде първият производител, който ще получи одобрение от САЩ.

„Автономното шофиране наближава“, казва Майк Мансуети, ръководител на Bosch за Северна Америка. „През това десетилетие фокусът е върху подобренията в помощ на водача, комфорта и безопасността, за които клиентите искат да плащат“. Автономният шатъл на ZF. Снимка: ZF Автономният шатъл на ZF. Снимка: ZF

ZF от Фридрихсхафен и американският доставчик Beep също представят новото поколение на своя шатъл. В бъдеще електрическите микробуси ще се използват предимно в местния транспорт и в обособени зони, като например националните паркове. Досега Beep разчиташе на автомобили от Benteler. В бъдеще компанията също планира да разчита на автобуси ZF, обяснява шефът на Beep Джо Мойе.

Шатълите предлагат място за до 22 пътници и се движат първоначално с 40, а по-късно с 80 километра в час. Автобусите са оборудвани с най-съвременни сензорни технологии, състоящи се от лидар, радар, камера и системи за откриване на шум. Т. нар. Virtual Driver – софтуерът за автономно шофиране на ZF – обработва информацията.

Новият микробус допълва вече създадената автономна совалка на ZF, която се използва основно в обособени ленти на шосетата. „Новият модел ще се използва предимно в градска среда и в смесен трафик“, обяснява Торстен Голевски, ръководител на отдела за автономно шофиране в ZF.

Борба за суверенитета над екраните в колата

Той обича колите, но преживяванията по време на дълги пътувания са отрезвяващи, казва Джийн Чо. Мениджърът от автомобилното подразделение на корейския технологичен производител LG представи Cockpit Computer – нова система, която може да се използва, за да се провери от автомобила дали фурната вкъщи е все още включена или да се направи спешно обаждане.

Но това трябва да са само първите функции. „Ще разширим системата значително“, обяви Чо.

Samsung вече бе направил крачка напред със своята система Harman Ready Care, която беше представена малко след това. „Оценяваме редица различни източници на данни“, казва мениджърът Маркус Футерлиб. Системата може не само да анализира данни от автомобила, но и да ги комбинира с други устройства.

През това десетилетие фокусът е върху подобренията в помощ на водача, комфорта и безопасността, за които клиентите искат да плащат
Майк Мансуети
ръководител на Bosch за Северна Америка

 

Като пример Футерлиб посочва сценарий, при който не само камера в автомобила, но и свързан смартчасовник се използва за измерване на това дали водачът се уморява зад волана. Ако наистина е така – той може да бъде целенасочено предупреден.

Целта е да се поеме контрола над екраните в автомобила. Apple с Carplay и Google с Android Auto също искат да направят това. Производителите на автомобили като Volkswagen, Daimler и BMW реагират със собствени подобрени системи.

Конкуренцията обаче се засилва. В САЩ много купувачи вече изискват поддръжка на системите на Apple и Google, когато купуват автомобил, защото искат да свързват смартфоните си с автомобила без никакви проблеми.

Една от причините, поради които много клиенти предпочитат системата на Google пред бордовите компютри на производителите на автомобили, е високото качество на услугата Google Maps. Германските производители на автомобили искат да наваксат изоставането си в това направление. Ако помните – през 2015 г. те купиха картографската услуга Here от Nokia.

На изложението CES Here обяви новата технология UniMap, която в бъдеще ще направи възможно актуализирането на картите в рамките на часове или минути, така че те да са винаги актуални. За тази цел се оценяват изображения от камери на превозни средства, радарни сензори, както и въздушни снимки.

Електрическата мобилност печели надпреварата

Въпросът за задвижването на бъдещето бе решен на CES – то е изцяло електрическо. Хибридните автомобили вече не играят роля. Volkswagen например представя своя нов ID.7, изцяло електрическият наследник на Passat, в собствен павилион. Той все още е покрит с голяма площ фолио, а окончателният проект ще бъде представен едва през пролетта. Но автомобилът изглежда с приятен дизайн. Оливер Ципсе представя BMW I Vision Dee. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg Оливер Ципсе представя BMW I Vision Dee. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg

Мениджърът на марката VW Томас Шефер не пожела да назове начална цена, но в разговор подчертава големия пробег. „С пробег до 700 км ID.7 е идеален за пътуващи по работа или за семейства, например“. Продажбите на автомобила, който ще се произвежда в Емден и Китай, са планирани да започнат в Народната република през лятото, в Европа – през есента, а в САЩ – в началото на 2024 г.

Освен това, казва Шефер, се подготвя създаването на малки електрически превозни средства в Испания. Имената все още не са определени; едно от възможните имена е ID.2. Класическият Golf, от друга страна, няма да бъде премахнат. „Ще трябва да решим как да продължим с нашия VW Golf едва след 2025 г. Едно е ясно: ще пренесем тази икона в електрическия свят – най-късно до началото на 2030 г.“, обяснява Шефер.

Няма връщане назад: „Бъдещето е електрическо“, смята той. А отложеният автомобил на бъдещето Trinity? „Развитието на Trinity продължава“. През около 2028 г. може да се появи изцяло електрическата надежда на VW. Според Шефер луксозната стратегия на конкурентите от Mercedes-Benz и BMW е възможност и за VW: „Това играе в наша полза. Volkswagen остава марката с широка продуктова гама за всеки бюджет“.

Според него значението на CES за автомобилната индустрия продължава да нараства и тази година. „За нас е важно да сме тук. Като технологично изложение CES е водещият корпоративен панаир на бъдещето“, убеден е той.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *