„Фънфлация“ или спортът като играч в сектора на скъпите удоволствия

Откакто се помни, Дан Хорнбергер е фен на отбора на Националната футболна лига Филаделфия Ийгълс.

Миналата година верният той е посетил пет домакински мача, които се провеждат на около час и половина път с кола от дома му.

Тази година обаче ще гледа на живо само два, тъй като разходите за билети скачат до небесата.

„Може да съм най-големият фен, но в крайна сметка отказвам да плащам такива цени.“, казва 40-годишният Хорнбергер, цитиран от CNBC.

Според федералните данни, цените в сектора на спорта са се повишили значително тази есен, което превръща билетите за мачове в най-новата жертва на „фънфлацията“ – термин, използван от икономистите за нарастващите цени на събитията на живо, тъй като потребителите се стремят към наваксване на преживяванията, изпуснати през пандемията.

Гигантски скок

Цените на билетите за спортни събития са скочили с 25,1 % през октомври 2023 г. спрямо същия месец на предходната година, според данни на Бюрото за статистика за индекса на потребителските цени.

В тази категория се наблюдава най-високият годишен темп на инфлация. Индексът на потребителските цени нараства със сравнително скромните 3,2% на годишна база. Индексът проследява цените на широка кошница от стоки, включително мляко, бижута и самолетни билети.

„Наблюдавахме това в целия сектор на отдиха и хотелиерството“, каза Виктор Матисън, професор и спортен икономист. „Хората се връщат към нещата, които обичат да правят и са готови да платят куп пари за това“.

Част от причините за скока на цените се дължат на все по-широкото използване на динамични модели на ценообразуване, казва Матисън. Тези структури позволяват на платформите за продажба на билети да предлагат повече или по-малко за билет в зависимост от търсенето на събитието в даден момент.

Тази есен също така се наблюдава съвпадение на привличащи вниманието спортни събития. Освен типичните сезони на Висшата лига, състезанието от Формула 1 в Лас Вегас миналата седмица и обявяването на преминаването на футболната легенда Лионел Меси в отбора на Интер Маями това лято увеличиха разходите на ентусиастите.

Но главната причина за главозамайващия скок от 25,1% се дължи на това колко ниски са били цените преди годин, казва Матисън. Отборите намалиха стойността на билетите през 2022 г. в опит да си върнат феновете, които бяха свикнали да гледат от вкъщи.

Цените на билетите за спортни състезания са с 14,2% по-високи този октомври, отколкото през ноември 2019 г., което е по-малко от увеличението на целия индекс с 19,6%, показва анализ на CNBC.

Голяма част от натиска за повишаване на цените се наблюдава през тази година, което подчертава ролята на фънфлацията, тъй като потребителите пренасочват вниманието си от концертите на Тейлър Суифт и Бионсе към мачове от NFL и Мейджър лийг бейзбол.

„Наблюдаваме гигантски скок в цените“, казва Матисън.

Според платформата за билети StubHub, продажбите на NFL и Националната хокейна лига са се увеличили приблизително два пъти през 2023 г. в сравнение с предходната. Продажбите на Националната баскетболна асоциация са се увеличили с близо 60% в началото на сезона в сравнение с предходния, докато при колежанския футбол се наблюдава увеличение с около 50%.

Матисън смята, че укротената инфлация би трябвало да помогне за охлаждане на растежа в отделните сектори. Връщането към по-нормална рутина на разходите за развлечения след бума на преживяванията също може да помогне за потискане на търсенето и цените, добавя той.

Наистина притеснително

Родни Пол, директор на програмата за спортни анализи в университета в Сиракуза, заяви, че интересът към посещенията на мачове би трябвало да е стабилен, дори ако икономиката се влоши.

Това се дължи на факта, че значителна част от потребителите са достатъчно заможни, за да си позволят билети за професионален спорт, който според него по същество е луксозна стока и би трябвало да могат по-добре да понесат спад предвид финансовото си състояние.

Според него, значителна промяна в състоянието на икономиката може да накара феновете, които не са толкова финансово стабилни, да намалят допълнителните разходи, което от своя страна ще намали търсенето.

Потребителите, които не разполагат с достатъчно пари, могат да оправдаят по-големите си разходи тази година, като си припомнят, че не са харчили толкова много или изобщо не са харчили за билети по време на пандемията, коментира Матисън.

Според някои спортни ентусиасти, част от финансовото напрежение идва от пазара за препродажба на билети. В изчисленията на феновете трябва да се включат и растящите цени на паркинга и храната на стадиона, допълват те.

Все пак, Родни Пол от университета в Сиракуза смята, че спортът е придобил ново значение след пандемията. Тъй като хората все по-често работят от вкъщи, има по-голяма нужда от лични социални пространства и тези, които могат да си го позволят, са склонни да отделят средства.

„Има истинско желание за това усещане за общност, което носи светът на спорта“, казва той. Това е „наистина вълнуващо преживяване, което може би сега е още по-вълнуващо, защото хората го бяха загубили в миналото“.

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *