Камионите в Пакистан са като никои други по света. От шофьорската кабина до задната част на ремаркето пакистанският камион е шедьовър на изкуството или по-точно пъстър пътуващ музеен експонат. Изрисувани очи, огромни пера на пауни и миниатюрни мандали избухват в експлозия от причудливи картини. Металните врати на кабинките са сменени с дървени, а често цялата ориенталска екзотика завършва с инкрустации от кости от камили и пластмасови орнаменти.
Декорирането на тежките автомобили се среща в страните от Централна Азия, като в Пакистан и Афганистан то е част от съвременната култура на народите
Между шофьорите на камионите съществува конкуренция и всеки един се стреми да създаде най-ярките и изискани украшения за своето возило. В зависимост от религиозните виждания и естетическите представи в различните региони на Пакистан се спазват строго определени стилове и художествени сюжети. До колкото камионите са основният начин за придвижване в Пакистан, украсяването им е главната форма на изобразително изкуство в пакистанското общество.
За типичния шофьор на камион 10-тонната превозна машина е всичко. Той прекарва повече време със своя голям автомобил, отколкото със своята жена. Това обяснява и причината защо камионът трябва наистина да изглежда луксозно отгоре до долу. Като нова невеста.
Покрити в копринена отвътре, в пластмасови цветя, миниатюрни огледалца, панделки – отвън – камионите не могат да останат незабелязани отдалече
Когато се движат, звънчетата окачени отстрани зазвучават в песенен звън, който по традиция се чува по време на сватбения ден в Пакистан. Точно звънчетата са причината за разпространението на наименованието „камбанените камиони“, както са били наречени от американските войски, разположили се в Афганистан.
Традицията по украсяването на камионите се заражда доста отдавна. След 1920 година с идването на британските камиони „Bedford“ по тези земи, камионите бързо се превръщат в едни от най-надеждните и престижни превозни машини в Пакистан. В началото камионите носели емблемите на различни фирми, които обслужвали, а по-късно започнало съревнование за най-красивите и и запомнящи се лого изображения. Когато през 60-те пакистанската икономика преживявала бум, украшенията също започнали да стават все по-сложни и богати. С това се зародил и статусът на богатия и успешен шофьор – нова градска прослойка в пакистанското общество.
Но инвестицията във впечатляващ и помпозен камион е скъпо начинание
Боядисването в основен цвят на камиона струва поне $2500, a цялостната декорация може да надмине $10000. Според наблюденията шофьорите са склонни да харчат парите си за камионите, отколкото за своите домове. Именно това е и причината боядисването на камиони да се развива като процъфтяващ бизнес в Пакистан и Афганистан. Критиците на камионното изкуство обаче смятат, че то са намира в застой. Художниците възприемат своите умения просто като работа и не се стараят да се надграждат. Повторението на едни и същи модели всеки ден погубва неповторимостта на камионите. Но въпреки това като част от народното изкуство на Пакистан, то ще продължи да съществува дълго.