Следващата граница на устойчивото финансиране е буквално в портфейлите. Докато активи за 30 трилиона долара се вливат в устойчиви инвестиции, всичко останало, от потребителските разходи до кредитните карти и традиционното банкиране, представлява по-голямо парче от пая, наречен „околна среда, социални политики и управление“ (ESG)- трите основни фактора при оценка на устойчивостта и социалното въздействие на дадена инвестиция в компания или бизнес.
Проблемът излиза извън това да разберем колко зелени са ежедневните ни покупки: сега става въпрос за това какъв вид бъдеще финансират вашите банкови депозити и кредитни карти, пише Емили Часан за Bloomberg.
През тази седмица Morgan Stanley стана първата банка в САЩ, която се присъедини към група за отчитане на въглеродни емисии, проследяваща това как заемите й допринасят за изменението на климата. Bank of the West на BNP Paribas, която вече има строги политики по отношение на финансирането на изкопаеми горива и тютюнев бизнес, започна да предлага „климатична“ сметка за проверка на активноста. Тя се предлага с инструмент за проследяване на въглеродните емисии, с която клиентите могат да разберат дали са пазарували в устойчив магазин.
В сряда Mastercard обяви план за работа с 60 други финансови институции за издаване на кредитни карти, направени от рециклируема, биоразградима или събрана от океана пластмаса. По изчисления на компанията, всяка година се произвеждат 6 милиарда разплащателни карти и заедно захранват с 5,7 милиона тона допълнителна пластмаса сметищата, когато се подменят.
„Ако мислите за ESG, устойчивостта и финансовия живот на хората само по отношение на инвестициите, вие се обръщате към много малка представителна извадка от страната. Хората харчат 36 милиарда долара на ден като потребители и това оказва много по-голямо въздействие”, казва Андрей Черни, изпълнителен директор Aspiration Bank. Базираната в Калифорния банка предлага продукти, които позволяват на клиентите да засаждат дървета със своите покупки или да купуват въглеродни компенсации.
„Има много хора, които мислят за устойчивост и етика, когато вземат ежедневни решения относно дрехите или протеините, които искат да купят, кафето, което пият или колата си“, казва Черни и добави: „Но не осъзнават, че тяхната банкова кредитна карта и депозитите имат много по-лошо влияние върху планетата“.