Черен петък, черна седмица и дори черен месец

Онлайн магазините се надпреварват да примамват клиенти.

За какво е важно да внимавате, ако сте решили да пазарувате онлайн?

  1. Кой е търговецът.

Винаги проверявайте кой стои отсреща и на кого давате не само доверието, но и парите си. Всеки електронен магазин, който предлага продукти и услуги в държава от ЕС, е задължен да обяви данни за своята фирма и да даде контактите – физически адрес, имейл, телефон.

Ваше обаче е задължението да проверите дали има налични такива контакти. Дори и да не стигне до оплакване, може да се наложи да попитате нещо. Тогава трябва да знаете как да се свържете с продавача, нали?

Соня Спасова
  1. Какво купувате

Не може да очаквате, че ако някой в дадена социална мрежа или на сайта си, ви предложи да получите за почти без пари стока или услуга, която струва поне два пъти повече, иска просто да ви направи подарък. Дори и продуктите, които се предлагат в кампанията Черен петък имат своята цена и тя трябва да е достатъчно реалистична.

И още. Независимо дали купувате дрехи, кола, умна прахосмукачка или абонамент за онлайн курсове – проверете условията, с които се съгласявате. И докато дрехите и обувките вече спадат към обичайните заподозрени, когато се пазарува онлайн, то в случай че ще поръчвате автомобил от интернет сайт, уверете се, че той наистина съществува и то в това състояние, в което го рекламира продавачът. Ако става дума за абонамент, задължително вижте колко дълго продължава срокът му и как може да се прекъсне. Ако ще купувате робот за чистене у дома, който ще командвате от офиса, уверете се, че знаете с какво приложение ще работи, как ще се инсталира и дали трябва да се заплати допълнително.

 

  1. Колко е намалението

За да сте сигурни, че действително има намаление, вижте колко е абсолютната цена, а не какво показват процентите. Проверете колко струват същите обувки или телефона, на който сте хвърлили око, в другите сайтове. Важно е да имате предвид, че при всяко обявяване на намаление на цената  продавачът трябва да посочи и предишната цена, на която е предлагал същата стока преди намалението. Съгласно европейското законодателство „предишна цена“ означава най-ниската цена, прилагана от търговеца за период от поне 30 дни.

 

  1. Какво да направите при проблем?

Преди всичко – запазете спокойствие и бъдете търпеливи. Възможно е да има объркване или забавяне заради огромното количество поръчки, които традиционно се правят в този период.

Ако обаче забавянето продължи повече от няколко дни, пишете имейл до търговеца с искане да се стигне до разрешаване на проблема. Телефонът е добър вариант, ако трябва да попитате дали може да си поръчате синя, а не червена тениска, но разговорът, даже и да се записва, няма как да бъде доказателство при евентуален спор между вас и търговеца. Пазете всички документи. И по-важното – прочетете ги, за да знаете какво се очаква от вас. И какво вие може да очаквате от продавача.

  1. Кой може да ви помогне, ако търговецът не го направи?

При проблеми с търговец от друга страна в ЕС, може да се обърнете към ЕПЦ България. Ако фирмата е регистрирана в нашата държава, компетентен орган е Комисията за защита на потребителите. Може да потърсите за съдействие и Помирителна комисия, с чиято помощ да стигнете до решаването на проблема.
 

Соня Спасова

 

Директор

Европейски потребителски център България 

Улица „Бачо Киро“, № 14 | София 1000

Тел: +359 (0) 2 986 76 72