НА КОГО ПОВЯРВА КЗК, ЗА ДА РАЗРЕШИ НА „ВИВАКОМ“ ДА КУПИ „БУЛСАТКОМ“

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) публикува решението на КЗК, с което регулаторът разрешава на собственика на Vivacom – United Group, да придобие конкурента си „Булсатком“.

Въпросното решение беше огласено публично две седмици след като е било прието от КЗК (1 февруари 2024 г.).

То е взето с мнозинство, като единствено зам.-председателят ѝ Димитър Кюмюрджиев е гласувал против решението.

Според пазарното проучване, каквото КЗК казва, че е направила, преди да одобри сливането – сделката няма доведе до увреда на конкурентната среда.

Според Димитър Кюмюрджиев обаче в решението са цитирани два вида данни за броя на потребители на платена телевизия в България – едни от Комисията за регулиране на съобщенията, и други – на частните компании Ernst&Young и BMedia.Той критикува мнозинството в КЗК за „погрешни мотиви“, „нарушение на административно-производствените правила“ и „неправилно прилагане“ на Закона за защита на конкуренцията и европейския регламент.

Той има забележки и че „проучванията от Bmedia и Earnst&Young са предоставени само от нотифициращото предприятие (т.е. от United Group) и за изготвени по негова поръчка, макар и от независими агенции“.

При това – информацията в проучванията им не е проверена с други данни от КЗК, а използваният от двете агенции метод на екстраполация е с „допустими значителни грешки и отклонения“.

Големият спор и причината A1 и Yettel да протестират срещу сделката за „Булсатком“, е това, че тя може да доведе до концентрация на над 60% от телевизионния и интернет пазар в ръцете на една група.

United Group притежава както Vivacom, така и „Нова броудкастинг груп“ с всичките ѝ ТВ канали. Досегашният собственик на „Булсатком“ е фирма на Спас Русев – „Вива Корпорейт България“ ЕООД. Русев беше член на надзорния съвет на Vivacom до септември 2022 г.

Според КРС абонатите на доставчици на телевизия в България са 2 030 517 към края на 2022 г. Това са официални данни от регулатора. Разпределението на пазара изглежда така:

 

Пазарни дялове на компаниите, предоставящи платена телевизия според данните на КРС за миналия период, са:

  • Виваком – 32,9%
  • Булсатком – 26,7%
  • A1 – 26,4%
    • Други – 13,9%

    Изследвания на двете компании обаче показват други числа.

    • За Ernst&Young телевизионните абонати са 2 527 571 – с над 22% или 454 680 повече
    • Според Bmedia става дума за 2 633 568 абонати в България – или с 27% над оценката на държавния регулатор.

    Причината за разминаванията е, че КРС „мери“ само броя на абонатите на доставчиците на телевизионно съдържание, но не и тези, които си плащат за стрийминг платформи като Netflix, Amazon Prime, HBO Max, Apple TV и др.

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *