Как Китай победи всички в надпреварата за първото място при електромобилите?

В надпреварата за намаляване на въглеродните емисии редица страни, включително САЩ, предоставят стимули за увеличаване на продажбите на електрически превозни средства – тактика, която Китай използва от години, с което се превърна в най-големия пазар на коли с този вид задвижване в света, пише Bloomberg.

Успехът на Пекин спира дъха. Електрическите автомобили представляват една четвърт от всички леки автомобили, продадени в Китай през миналата година, с което страната изпреварва значително темпа в САЩ (едни електромобил на всеки седем леки коли) и този в Европа, където съотношението е приблизително едно към осем.

Този темп се ускорява. HSBC очаква степента на навлизане на електромобилите във втората по големина икономика в света да достигне 90% до 2030 г.

Ако се включат и плъгин хибридите, продажбите на екологични автомобили в Китай достигат 5,67 млн. броя през 2022 г., повече от половината от всички доставки на този тип задвижване в глобален план. Страната ще представлява около 60% от очакваните 14,1 млн. електромобила, продадени по света през 2023 г., прогнозира BloombergNEF.

Купувачите не са единствената движеща сила. Производството също процъфтява – китайските марки представляват около половината от всички електромобили, продадени в световен мащаб, изчисляват анализатори от HSBC.

Развиващата се инфраструктура очевидно помага за налагането на електромобилите в азиатската страна. Китай, който може да се похвали с най-обширната зарядна мрежа в света, добави 649 000 обществени зарядни устройства само през 2022 г., което е повече от 70% от всички инсталации, извършени в световен мащаб през тази година.

Окуражени от целия този напредък, производителите на електромобили заляха Китай с нови модели и тази година пламна ценова война, а битката за пазарен дял се ожесточава. Анализаторите очакват известна консолидация в китайската индустрия.

Стимули

Потребителски субсидии: Програма, която работи в продължение на десетилетие, възстановява разходите на купувачите на електромобили с цели 60 000 юана (8375 долара). Въпреки че националните субсидии приключиха през 2022 г., местните власти в някои райони като Шанхай продължават да предоставят отстъпки до 10 000 юана.

Данъчни облекчения: Стандартният данък за покупка на автомобил от 10% беше отменен за екологични автомобили на цена под 300 000 юана до 2025 г. и ще бъде понижен до 5% за 2026 и 2027 г. Данъчното облекчение, което е в сила от 2014 г., се оценява на 835 млрд. юана до края на 2027 г. В САЩ Законът за намаляване на инфлацията (IRA), който беше приет миналата година, включва 270 млрд. долара данъчни стимули за покупки на електромобили и производство на зелени технологии, както и близо 12 млрд. долара заеми за проекти за чиста енергия.

Субсидии за производители: Директната държавна подкрепа за производителите на електромобили помогна на много хора да започнат работа. Въпреки че се появиха много компании, с повече от 500 електромобилни марки, които заляга пазара през последните години, това подхрани успехи на концерни като BYD Co. Базираната в Шънджън компания се превърна в най-продаваната марка в Китай, слагайки край на десетилетното лидерство на Volkswagen AG.

Инфраструктура: Широкодостъпните зарядни станции, субсидирани от правителството, намаляват разходите на шофьорите и облекчават безпокойството около пробега. Стандартите за зареждане са единни, благодарение на споразуменията с производителите, така че всеки използва едни и същи конектори. Китай има 6,36 милиона зарядни устройства за електромобили към края на май, повече от всяка друга страна по света.

Регулации

Препятствия пред конвенционалните модели: Купуването и притежаването на автомобили с двигател с вътрешно горене става все по-малко привлекателно. Градовете се борят с интензивния трафик, като ограничават броя на колите по пътищата с мерки като лотарии за нови регистрационни номера в Пекин и система за търгове в Шанхай. Регистрационните номера се продаваха средно за по 92 780 юана на търгове в Шанхай през първите пет месеца на миналата година. Шофьорите на електромобили, междувременно, могат лесно да получат зелена регистрационна табела, демонстрираща техния ангажимент за опазване на околната среда. Зелените регистрационни номера са все по-често срещани в големите градове.

Производствени санкции: Китай въведе двойна кредитна система за автомобилната индустрия през 2017 г., която дава точки за производство на екологични коли и която санкционира онези, които предоставят автомобили с висок разход на гориво. Превозните средства с отрицателни резултати могат да бъдат изтеглени от пазара.

За да избегнат наказание, производителите могат да купуват кредити от конкуренти с положителни резултати, като Tesla Inc. или BYD. Но това може значително да натовари финансите на компаниите. Държавната Chongqing Changan Automobile Co. изтри 4000 юана от печалбата за всяка продадена кола през 2020 г., тъй като беше принудена да купува кредити, за да избегне санкции.

Продажби

Правителствени покупки: Редица местни власти изцяло електрифицираха своя обществен транспорт и таксиметровите си паркове и насърчиха агенциите да закупят електрически или плъгин хибриди. Резултатът е стабилен бизнес за производителите на електромобили като BYD, който също произвежда автобуси, както и за Guangzhou Automobile Group Co.

 

 

Източник

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *