Метаморфози на литературните текстове и образи в киното

Образователният модул в богатата паралелна програма на деветото издание на кино-литературния фестивал съдържа два семинара. Първият е посветен на семиотичните аспекти на трансформацията на литературните текстове в киносценарии, а вторият предлага синтезирано знание във връзка с арт мениджмънта, маркетинга и актуалните тенденции в киноразпространението. Ще научим повече за филмовата дистрибуция у нас, успешните програмации, видовете аудитории и за това какво е необходимо, за да превърнем любовта към седмото изкуство в своя професия.

 

Семинар 1 на тема: (НЕ)ИЗГУБЕНИ В ПРЕВОДИТЕ – СЕМИОТИЧНИ АСПЕКТИ НА ТРАНСФОРМАЦИИТЕ НА ЛИТЕРАТУРНИТЕ ТЕКСТОВЕ ВЪВ ФИЛМОВИ СЦЕНАРИИ

Лектор: професор, дфн Христо Кафтанджиев

 

Христо Кафтанджиев е доктор на филологическите науки, професор във Факултета по журналистика на Софийския университет и ръководител на Катедрата по масови комуникации и пиар, автор на много научни статии по реклама и семиотика. През 2007 г. специализира в университета Уестминстър в Лондон (Обединеното кралство) и в Технологичния институт в Дъблин (Ирландия). През 1999 – 2001 г. преподава реклама и семиотика в университета на Ювяскюля (Финландия). Водил е семинари по реклама и маркетингови комуникации в Швейцария, Австрия, САЩ, Холандия, Германия, Швеция, Словения, Хърватска, Босна и Херцеговина, Чехия, Гърция, Украйна, Латвия, Литва, Естония, Русия. Член е на журито на Нюйоркския рекламен фестивал (The New York Festivals). Бил е лектор на 3 световни конгреса на IAA (International Advertising Association) – в Мексико, Египет и Ливан. Чел е лекции и на два световни конгреса по семиотика – в Мексико и в Германия.

 

Цел на семинара

Целта е в лека, приятна, приятелска към аудиторията форма, подплатена с визуализации и материали, илюстриращи тезите на лектора, да се анализират някои от най-важните аспекти на семиотичните преводи на литературните текстове във филмови сценарии.

 

Аудитория на семинара

Литературни и киноспециалисти, автори, литературоведи, режисьори, оператори, фотографи, журналисти, рекламисти, пиар специалисти, студенти от факултетите по комуникации, от филологическите факултети, от художествените академии, от филмовите и театралните университети и др.

 

Стилът на семинара

Семинарът е приятелски към аудиторията, полезен, интересен, диалогичен, въвличащ, с чувство за хумор и е максимално визуализиран с части от филми, видеа, изображения и т.н.

 

Материалите, използвани в семинара

 

Семинарът е визуализиран с фрагменти от най-доброто от световното кино, реклама, музикални клипове и т.н. Съдържанието е максимално интегрирано с програмата на кино-литературния фестивал. Използвани са части от филмите „Звярът” на Бертран Бонело, „Данте” на Пупи Авати, „Процесът” на Орсън Уелс, „Приключенията на барон Мюнхаузен” на Тери Гилиъм, „Умберто Еко: Библиотеката на света” и други.

 

Структура и съдържание на семинар 1

22 октомври

 

10.10 – 11.00 – Анализ, класификации и функции на понятието „семиотичен превод“. Различните семиотични преводи – литература – кино; литература музика; литература – танци; комикси – кино, семиотичните преводи от гледна точка на петте сетива; преводите в зависимост от релацията инвариант – варианти и т.н.

11.10 – 12.00 – Поетика на литературата и поетика на киното. Филмовата граматика – планове, ракурси, монтажи, музика, компютърни комуникативни стратегии и т.н.

12.00 – 13.00 – обедна почивка

13.00 – 13.50 – Семиотичните преводи в литературата и в киното от гледна точка на опозицията – „синхрония-диахрония“ – времевите характеристики на литературните и на филмовите действия

14.00 – 14.50 – Семиотичните преводи в литературата и в киното от гледна точка на интертекстуалността

15.00 – 15.50 – Семиотичните преводи в литературата и в киното, генерирани от изкуствения интелект

16.00 – 16.50 – Семиотичните преводи – „Процесът“ на Франц Кафка и на Орсън Уелс – анализ на филмовия превод на книгата

 

Място на провеждане : Каза Либри (Casa Libri), ул. „Цар Асен“ 64, София

 

Дата: 22 октомври, Времетраене:  6 академични часа – от 10:00 до 12:00 и от 13:00 до 17:00 ч.

 

Цена: 50 лв. за един ден/семинар; 85 лв. за два дни/семинара

 

Фейсбук събитие:  https://www.facebook.com/events/846204420498406/

 

 

Семинар 2 на тема: МЕТАМОРФОЗИ В КИНОИНДУСТРИЯТА, ТЕНДЕНЦИИ В АРТМЕНИДЖМЪНТА И КИНОРАЗПРОСТРАНЕНИЕТО, ФЕСТИВАЛНИ СТРАТЕГИИ

Лектор: Христо Христозов

 

Христо Христозов работи като културен и бизнес консултант в областта на лидерството, както и в сферата на киното и културния мениджмънт. През 2011 г. се присъединява към екипа на София Филм Фест. От началото на 2017 г. (с двегодишно прекъсване) е програмен директор на Дома на киното и работи по осъвременяване на програмата и атмосферата в киното, без да жертва автентичния му дух. Управлява малка компания за разпространение на арт филми, освен това е програмен мениджър на фестивали, сред които e форумът за документално кино за изкуство Master of Art.

 

Цел на семинара

„Наскоро един журналист ме попита какъв е най-големият проблем на българското кино. Отговорих, без да се замисля – не е пропорционален броят на зрителите спрямо този на филмите. На практика зрителите са твърде малко. Причините за това са комплексни и ще се опитаме да ги формулираме, да обобщим и прогнозираме тенденции и да търсим решения и потенциал за устойчиво развитие.“ – Хр. Христозов

 

Аудитория на семинара

Млади кинопрофесионалисти и автори (режисьори и продуценти), както и специалисти в сферата на дистрибуцията, кинопоказа и фестивалната организация

 

Стилът на семинара

Семинарът стъпва върху опита на Христо Христозов като фестивален организатор, програмен директор на Дома на киното и дистрибутор, както и на опита на Неда Миланова като сценарист, продуцент и страстен любител на архивите.

 

Материалите, използвани в семинара

 

Семинарът се уповава на статистически данни и множество примери от практиката.

 

Структура и съдържание на семинар 2

28 октомври

 

10.10 – 11.00 Представяне и контекст, актуални тенденции в киноразпространението и кинопоказа

11.10 – 12.00 Фестивална стратегия с Неда Миланова

12.00 – 13.00 Филмова кампания на основата на Business Model Canvas

13.00 – 14.00 обедна почивка

14.00 – 16:00 Дискутиране на казуси на лекторите и участниците

16.00 – 17.00 Споделяне на добри практики и менторска подкрепа от изявени български кинотворци (ще опитаме да потърсим ментор според профила на всеки участник в семинара; имената ще бъдат обявени след края на записването)

 

Място на провеждане : Каза Либри (Casa Libri), ул. „Цар Асен“ 64, София

 

Дата: 28 октомври, Времетраене: 10:00 – 17:00 ч.

 

Цена: 50 лв. за един ден/семинар; 85 лв. за два дни/семинара

 

Фейсбук събитие: https://www.facebook.com/events/1009606373650599

 

Не се колебайте да се присъедините към избрания от вас семинар в рамките на фестивала. (В случай че се запишете за двата семинара, общата стойност на обучението възлиза на 85 лв. вместо 100 лв.) Ако ви вълнуват темите, свързани с метаморфозите на литературата с изразните средства на кинематографията, това е вашият шанс да допълните и развиете своите знания.

 

Билетите за двата семинара са в продажба от 18 септември: https://epaygo.bg/3374958399

 

ВАЖНО! За студенти и учащи е предвидена 15% отстъпка от цената, ако си закупят билет от Каза Либри.

 

Синелибри 2023 ще се проведе в интервала 6-29 октомври в София, Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново, Габрово и Стара Загора. Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Столична община, ИА „Национален филмов център“, Национален фонд „Култура“, Община Пловдив, Фонд „Култура“ на Община Варна, Община Бургас, Община Велико Търново, Община Габрово и в партньорство с Регионална библиотека „Захарий Княжески“, Община Стара Загора.

 

Фестивалът е част от Календара на културните събития на Столична община за 2023 г. Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации“.

 

Програмата се реализира с изключителното партньорство на УниКредит Булбанк и в партньорство с NESCAFÉ® Dolce Gusto, Schweppes, Fashion Days, Avène, TatraTea, Kaufland България, #ПромениКартинката  и множество съмишленици, отразени на уебстраницата. Официални превозвачи на фестивала: Moto-Pfohe, Bulgaria Air. Предстои да бъдат обявени образователните събития и заглавията извън конкурсната програма.

 

Официален уебсайт на Синелибри: www.cinelibri.com

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *