Климатичните промени удрят и производството на шампанско

Шампанското от векове е отличителен белег за луксозен живот, но покачващите се температури в Европа и все по-нестабилното време предизвикват опасения, че френският регион Шампан може да стане неподходящ за производството му, предупреждава CNBC.
През 2022 г. от Шампан са доставени над 325 млн. бутилки шампанско, като продажбите им за първи път надхвърлят 6 млрд. евро, според търговската асоциация за шампанско Comité Champagne. Най-големите пазари са Съединените щати, Великобритания и Япония.
Асоциацията дава „предпазлива перспектива“ за 2023 г., въпреки че според нея производителите в Шампан „остават уверени в здравето на своя бизнес“.
Състоянието на климата обаче поставя под съмнение бъдещето на луксозната напитка – производителите на шампанско ще трябва да се адаптират, за да оцелеят, а вкусът на напитката може да се промени.
Изгоряло от слънцето грозде, променени вкусове 
Според доклада на S&P Global Sustainable излагането на региона на Шампан на засушаване, ще се увеличи почти три пъти до 2050 г., което създава сериозни проблеми за лозята.

Използването на пестициди и допълнителното подкиселяване са забранени, а всички етапи на производството трябва да се извършват в Шампан, чак до етикетирането на бутилката. Затова и производителите на шампанско усъвършенстват процесите си, за да останат в строгите граници, въпреки климатичните промени.
„Преди 20 години реколтата се събираше в края на септември, началото на октомври“, казва пред CNBC говорителката на Champagne Taittinger Клер Саразин. Сега то се събира в края на август и началото на септември.
Промяната на температурите означава също така, че шампанското става естествено по-сладко.

„Имаме толкова много слънце и толкова много захар в сока, че вече не е необходимо да добавяме такава“, казва Саразин. „Засега това не е проблем, но е нещо, за което трябва да се погрижим в бъдеще.“

Според критиците вкусът на някои видове шампанско вече е много различен от този на шампанското, което хората са пили преди години.
„По отношение на вкуса това, което се забелязва много, са много по-зрелите характеристики“, казва дегустаторът Том Хюсън пред CNBC, като добавя, че това доближава напитката до други бели вина и я прави „по-прозрачна”.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *